Overordnet fremgår det af FN Konventionen om mennesker med handicap og af Forskelsbehandlingsloven, at ingen må diskrimineres grundet handicap. Det gælder også på uddannelsesinstitutioner.
Studerende med funktionsnedsættelser udgør en stadig større andel på landets videregående uddannelser – også på DPU. Studerende med funktionsnedsættelser er en meget sammensat gruppe, der spænder over studerende med fysiske funktionsnedsættelser/sensoriske handicaps, som f.eks. sklerose, muskelsvind, cerebral parese og hørenedsættelse til studerende med psykiske/kognitive funktionsnedsættelser, som f.eks. angst, depression, skizofreni, autisme, ADHD og ordblindhed. Nogle studerende med funktionsnedsættelser tager selv kontakt til AUs enhed for Special Pædagogisk Støtte (SPS) og får aftale om mentorstøtte, hjælpemidler mv. og orienterer også undervisere om deres særlige behov i relation til undervisningssituationen. Andre vælger at holde deres funktionsnedsættelse for sig selv. Deres udfordringer i relation til studieforløbet, viser sig derfor måske først i det tætte vejledningssamarbejde eller i studiegruppesammenhænge. I begge tilfælde kræver det noget ekstra af underviserne.
Undersøgelser viser desværre, at studerende med funktionsnedsættelser på videregående uddannelser har en større sandsynlighed for at falde fra, blive forsinket og mistrives end øvrige studerende. Derfor har både ministeriet, AU og DPUs Institutledelse og Studienævn sat fokus på at skabe bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser.
For at understøtte opgaven har DPUs Studienævn i samarbejde med Institutledelsen formuleret denne vejledning målrettet DPUs undervisere.
Konventionen angiver bl.a., at deltagerstaterne anerkender, at person med handicap har ret til uddannelse og at deltagerstaterne skal sikre, at personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser
Loven angiver, at der ikke må forskelsbehandles på grund af bl.a. handicap. Lovens §3stk 2 angiver at loven også omfatter uddannelsesinstitutioner
Loven angiver regler om teksters tilgængelighed på offentlige institutioners websteder mv.
Her kan de studerende søge om støtte f.eks. i form af hjælpemidler, mentor, læse-/skrivevejleder og pædagogisk og psykologisk uddannelsesrådgiver
Undervisere kan også finde råd og vejledning her
(SU, støtte, dispensationsmuligheder mv)
Tildeling af en hensigtsmæssig, individuel tilpasning må ikke gå på kompromis med det faglige niveau. Derudover må dispensationer hverken stille den pågældende studerende ringere eller bedre end øvrige studerende. Fra september 2021 behøver en studerende kun søge om særlige prøvevilkår én gang i sit studieforløb, hvis den studerende har et handicap eller en længerevarende funktionsnedsættelse. På studieportalen kan undervisere og den studerende læse mere om dispensationsmuligheder for studerende med funktionsnedsættelser – herunder især muligheden for at søge dispensation til eksamen på særlige vilkår.
Aarhus Universitets praksis i forhold til dispensationer fra studieordningens eksamensbestemmelser er som udgangspunkt restriktiv, og en dispensation fra studieordningen kræver normalt, at der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, der forhindrer den studerende i at opfylde studieordningens bestemmelser. Ekstra tid er en primær løsning. Årsagen er, at studieordningens bestemmelser, herunder reglerne for eksamensformer, er godkendt inden for rammerne af eksamensbekendtgørelsen nr. 1062 af 30. juni 2016, §3, hvori følgende anføres:
§ 3. Uddannelsen skal indeholde en variation af prøveformer, der skal afspejle undervisningens indhold og arbejdsformer. Prøveformen skal tilgodese det enkelte fags eller fagelements formål og kan f.eks. være mundtlig, skriftlig, praktisk prøve og projektorienteret forløb samt kombinationer af de forskellige prøveformer. Universitetet fastsætter i studieordningen valg af fagets eller fagelementets prøveform.
og på grundlag af princippet om, at eksamen skal være i overensstemmelse med de faglige mål, der er angivet for faget/fagelementet. Følgelig er eksamensformen baseret på målsætningerne for faget/fagelementet som fastlagt i bekendtgørelsen og i de individuelle studieordninger. Studienævnets praksis i forhold til at dispensere fra studieordningernes bestemmelser er restriktiv, da studieordningen er et fundament for uddannelsen, og det vil derfor kun særdeles undtagelsesvist være muligt at dispensere fra den.
Studienævnet skal foretage en konkret og individuel vurdering af sagen i forhold til universitetets eksisterende praksis. En underviser må aldrig ændre i eksamensformen,uden at den studerende har fået en dispensation fra studienævnet, der så angiver rammerne for en eventuel tilpasning.
Hjemmel
Af Uddannelsesbekendtgørelsen, Bek. nr. 1328 af 15. nov. 2019 fremgår følgende:
§33, Stk. 8. Det skal fremgå af studieordningen, at universitetet, når det er begrundet i usædvanlige forhold, kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.
Følgende fremgår endvidere af studieordningens generelle regler (3.10):
En dispensation er en afvigelse fra den eller de regler, der almindeligvis gælder for det pågældende område. Dispensation kan gives på baggrund af ansøgning til den myndighed, der har kompetencen til at give dispensation. Ansøgning om dispensation indgives til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium). En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal indgives hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal den indeholde tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning. Der henvises til studieportalen for yderligere information om dispensationer.
Øvrige forhold
.
AU educate - Inspiration til undervisning af studerende med funktionsnedsættelse CEDs vejledning til undervisere om hvordan de arbejder på tilgængelig undervisning for alle studerende
Dansk center for undervisningsmiljø har udarbejdet en vejledning målrettet undervisere på videregående uddannelser (DCUM 2021), der beskriver, hvordan 47 specifikke diagnoser kan påvirke studerende i forskellige studierelaterede kontekster, herunder gruppearbejde, selvstudie og forberedelse, eksamen, praktik og sociale aktiviteter, og hvordan undervisere og fagmiljøer kan arbejde med realistiske hensigtsmæssige individuelle og/eller kollektive tilpasninger af undervisningen. Vejledningen giver også konkrete anvisninger til at øge den faglige og sociale tilgængelighed afhængigt af funktionsnedsættelse.
Kontakt Rådgivnings og støttecenteret, ved behov for at sparre med nogle i relation til særlige funktionsnedsættelser
AU Educate – Studerende i mistrivlsel – CEDs vejledning til underviserne og hvordan man kan opleve, spotte og arbejde med studerende i mistrivsel
Der er udgivet en række publikationer de seneste år, der sætter fokus på undervisernes rolle i relation til studerende med funktionsnedsættelser. Opsummeret peger de på følgende fælles anbefalinger på tværs af diagnoser:
Da undervisningen på DPU næsten altid planlægges og gennemføres i et underviserteam, anbefales modulkoordinator at tage ansvar for følgende:
På DPU skal studiegrupper være tilgængelige for alle.
Det er vigtigt først at slå fast, at den enkelte underviser jf AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU har ophavsret på sine forelæsninger. Underviseren ejer forelæsningerne og kan sige nej til at blive optaget.
Undtagelse fra reglen
AUs Uddannelsesudvalg har besluttet, at der i helt særlige tilfælde er undtagelser for ovenstående regel. Af AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU fremgår det således, at studerende med dokumenteret (SPS) behov for at optage undervisningen, altid børhave mulighed for det også uden sammentykke. Har den studerende henvendt sig til SPS og har fået dokumenteret deres behov for at optage undervisningen, så får den studerende følgende vejledning fra SPS, som altså er den de vil agere ud fra:
”ønsker du (som studerende med funktionsnedsættelse) at optage undervisningen som led i studieassistentordningen, kan du ved holdundervisning kun gøre det med din undervisers og dine medstuderendes samtykke. Dette er af hensyn til dine medstuderende.
Ved forelæsninger skal du varsle din underviser om, at du optager undervisningen, senest en uge før undervisningen finder sted. Her behøver du ikke samtykke fra dine medstuderende.
Hvis du som led i specialpædagogisk støtte (SPS) har brug for at optage undervisning, og på grund af funktionsnedsættelsen eksempelvis får tildelt en diktafon, kan du optage undervisningen uden samtykke. Du skal dog varsle dette overfor underviser, senest en uge før optagelsen finder sted.
Optagelser af holdundervisning eller forelæsninger, der er omfattet af ovenstående undtagelser, skal så vidt muligt undgå at omfatte medstuderendes personoplysninger, f.eks. billedoptagelser af medstuderende, personoplysninger på en tavle eller tilsvarende.
Optagelser skal slettes, så snart den er brugt til formålet og senest ved semesterets afslutning. Optagelser må aldrig deles med andre, og deling betragtes som et brud på universitetets ordensregler og en ophavsretlig krænkelse.”
Jævnfør Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapps er AU forpligtiget til at sikre, at undervisningsmaterialer er tilgængelige for alle - herunder svagtseende og ordblinde. Der er intet systematisk tilsyn med, om dette sker, og det er derfor altid undervisers ansvar at være opmærksom på, om alle tekster der lægges på Brightspace/indgår i digitalt kompendium, er læsbare for tekst-til-taleprogrammer.
Forudsætningen for, at studerende kan bruge systemerne er, at teksterne er gemt som tekst og ikke som billeder. Man kan nemt tjekke, om en fil er gemt som tekst ved at se, om man kan markere/kopiere tekststykker. Kan man det, er teksten i orden. Kan man ikke, er her et par gode råd:
4 HURTIGE SKRIDT TIL AT GØRE DIN TEKST KLAR TIL TEKST-TIL-TALE PROGRAMMER
|
Beskæftigelsesministeriet (2019, 1. februar). Vejledning om Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Hentet d. 9. november 2021 fra: www.bm.dk/media/9577/vejledning-om-forskelsbehandlingsloven.pdf
FN (1994). FN’s standardregler om lige muligheder for handicappede.
FN (2006). FN’s Konvention om rettigheder for personer med handicap.
Folketingets Ombudsmand (u.å.). Myndighedsguiden.
Besøgt d. 9. november 2021 på: www.ombudsmanden.dk/myndighedsguiden/#cp-title
Forskelsbehandlingsloven. LBK nr. 1001 af 24. august 2017. Bekendtgørelse af Lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.
Besøgt d. 9. november 2021 på: www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1001
Styrelsen for Forskning og Uddannelse (2020a, 7. maj). Hyrdebrev om uddannelsesinstitutionernes forvaltning af handicapområdet.
Besøgt d. 22. november 2021 på: www.uniavisen.dk/wp-content/uploads/2021/05/hyrdebrevomforvaltningafhandicapomraadet003.pdf
Styrelsen for Forskning og Uddannelse (2020b, 7. maj). Tjekliste til hyrdebrevet om uddannelsesinstitutionernes forvaltning af handicapområdet.
Besøgt d. 22. november 2021 på: www.uniavisen.dk/wp-content/uploads/2021/05/hyrdebrevetmedlisteoverpunkternotat.pdf
SUMH, Sammenslutningen af Unge Med Handicap (2013). Hvordan kan uddannelsesinstitutioner inkludere studerende med handicap?
SUMH, Sammenslutningen af Unge Med Handicap (2014). ”De andre tror, jeg er doven” – en undersøgelse af muligheder og barrierer for studerende med handicap.
Tænketanken Perspektiv (2019). Nødvendigt for nogle, godt for alle – en undersøgelse af vilkår for studerende med funktionsnedsættelser på lange og mellemlange videregående uddannelser.
Hentet d. 22. november 2021 fra: www.taenkperspektiv.dk/noedvendigt-for-nogle
Uddannelses- og Forskningsministeriet (2021, 10. maj). Aftale mellem regeringen og en række partier om en samlet indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsuddannelserne og på de videregående uddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeriet (2022, 11. februar) Bedre vilkår for studerende med funktionsnedsættelser
VIVE (2021). Mennesker med handicap – Hverdagsliv og levevilkår 2020.