Støtte til undervisere: Inklusion af studerende med funktionsnedsættelser

På Arts arbejder vi for at sikre lige adgang til uddannelse for alle studerende – også dem med funktionsnedsættelser. Denne gruppe er bred og omfatter både fysiske, psykiske og kognitive udfordringer, som kan påvirke studielivet på forskellig vis. Desværre viser undersøgelser, at studerende med funktionsnedsættelser oftere bliver forsinkede i deres studie, falder fra eller mistrives. Derfor er det vigtigt, at vi sammen skaber bedre rammer for deres trivsel og faglige udvikling.

Som underviser spiller du en central rolle i at skabe inkluderende rammer, der understøtter de studerendes læring og trivsel. Mens nogle studerende med funktionsnedsættelser proaktivt henvender sig til undervisere og opsøger hjælp via Specialpædagogisk Støtte (SPS), vil andre måske først åbne op om deres udfordringer i vejledningssituationer eller gruppearbejde – eller vælge helt at holde deres udfordringer for sig selv. Ofte kender du måske ikke engang de(n) studerendes særlige behov og ved derfor heller ikke, hvordan du bedst kan understøtte og tage hensyn. Det kræver fleksibilitet, samarbejde og indsigt i, hvordan du som underviser kan gøre din undervisning generelt tilgængelig for flere.

På disse sider finder du vejledning og konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig med at gøre undervisningen mere tilgængelig. Du får også indsigt i de støttesystemer, du kan henvise studerende til, hvis du oplever, at de har behov for mere støtte, end du selv har mulighed for at tilbyde.

Lad os sammen skabe de bedste vilkår for studerende med funktionsnedsættelser og styrke deres mulighed for at gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre.

Indholdet på disse sider er udarbejdet i samarbejde mellem DPUs Studienævn og Institutledelsen.

AU's ansvar overfor studerende med funktionsnedsættelse

Arts ønsker med disse vejledende sider at understøtte:

  • At alle kender til regler og retningslinjer for arbejdet med studerende med funktionsnedsættelser, om AUs støtteordninger for denne gruppe af studerende og opgavefordelingen i organisationen.
  • At vores undervisningstilbud og studiemiljø så vidt muligt er fagligt og socialt tilgængeligt for studerende med funktionsnedsættelser. Her defineres faglig tilgængelighed som tilgængelighed til undervisningsmaterialer, undervisning samt læsegrupper mv. og social tilgængelighed som tilgængelighed til sociale arrangementer og fællesskaber.
  • At studerende med funktionsnedsættelser oplever at blive mødt med åbenhed og anerkendelse
  • At studerende med funktionsnedsættelser oplever, at underviserne bidrager positivt med realistiske og hensigtsmæssige løsninger i forhold til at gøre Arts uddannelser tilgængelige for alle.
  • At studerende med funktionsnedsættelser oplever, at de kun skal indgå aftaler med én underviser/modulkoordinator på et modul og  at underviserteamet så internt samstemmer, hvordan man imødekommer behov for en individuel tilpasning i relation til f.eks. undervisningsmateriale, studiegruppesamarbejde eller optagelse af undervisningen.

Hvem er ansvarlig for hvad, når en studerende med funktionsnedsættelse starter på AU?

 

Regler og love der rammesætter AU's arbejde med studerende med funktionsnedsættelse

FN konventionen

Konventionen angiver bl.a., at deltagerstaterne anerkender, at person med handicap har ret til uddannelse og at deltagerstaterne skal sikre, at personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser

Forskelsbehandlingsloven

Loven angiver, at der ikke må forskelsbehandles på grund af bl.a. handicap. Lovens §3stk 2 angiver at loven også omfatter uddannelsesinstitutioner

Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapps

Loven angiver regler om teksters tilgængelighed på offentlige institutioners websteder mv.


STØTTEMULIGHEDER FOR DEN STUDERENDE

Specialpædagogisk Støtte (SPS) på AU

Enheden for Specialpædagogisk støtte

Her kan de studerende søge om støtte f.eks. i form af hjælpemidler, mentor, læse-/skrivevejleder og pædagogisk og psykologisk uddannelsesrådgiver

Undervisere kan også finde råd og vejledning her

Arts studieportal - studerende med funktionsnedsættelser

(SU, støtte, dispensationsmuligheder mv)

 

Mulighed for dispensation til eksamen på særlige vilkår eller for øvrige forhold

Særlige prøvevilkår

Tildeling af en hensigtsmæssig, individuel tilpasning må ikke gå på kompromis med det faglige niveau. Derudover må dispensationer hverken stille den pågældende studerende ringere eller bedre end øvrige studerende. Fra september 2021 behøver en studerende kun søge om særlige prøvevilkår én gang i sit studieforløb, hvis den studerende har et handicap eller en længerevarende funktionsnedsættelse.  På studieportalen kan undervisere og den studerende læse mere om dispensationsmuligheder for studerende med funktionsnedsættelser – herunder især muligheden for at søge dispensation til eksamen på særlige vilkår.  

Aarhus Universitets praksis i forhold til dispensationer fra studieordningens eksamensbestemmelser er som udgangspunkt restriktiv, og en dispensation fra studieordningen kræver normalt, at der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, der forhindrer den studerende i at opfylde studieordningens bestemmelser.  Ekstra tid er en primær løsning. Årsagen er, at studieordningens bestemmelser, herunder reglerne for eksamensformer, er godkendt inden for rammerne af eksamensbekendtgørelsen nr. 1062 af 30. juni 2016, §3, hvori følgende anføres:

§ 3. Uddannelsen skal indeholde en variation af prøveformer, der skal afspejle undervisningens indhold og arbejdsformer. Prøveformen skal tilgodese det enkelte fags eller fagelements formål og kan f.eks. være mundtlig, skriftlig, praktisk prøve og projektorienteret forløb samt kombinationer af de forskellige prøveformer. Universitetet fastsætter i studieordningen valg af fagets eller fagelementets prøveform.

og på grundlag af princippet om, at eksamen skal være i overensstemmelse med de faglige mål, der er angivet for faget/fagelementet. Følgelig er eksamensformen baseret på målsætningerne for faget/fagelementet som fastlagt i bekendtgørelsen og i de individuelle studieordninger. Studienævnets praksis i forhold til at dispensere fra studieordningernes bestemmelser er restriktiv, da studieordningen er et fundament for uddannelsen, og det vil derfor kun særdeles undtagelsesvist være muligt at dispensere fra den.

Studienævnet skal foretage en konkret og individuel vurdering  af sagen i forhold til universitetets eksisterende praksis. En underviser må aldrig ændre i eksamensformen,uden at den studerende har fået en dispensation fra studienævnet, der så angiver rammerne for en eventuel tilpasning. 

Hjemmel

Af Uddannelsesbekendtgørelsen, Bek. nr. 1328 af 15. nov. 2019 fremgår følgende:

§33, Stk. 8. Det skal fremgå af studieordningen, at universitetet, når det er begrundet i usædvanlige forhold, kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.

Følgende fremgår endvidere af studieordningens generelle regler (3.10):

En dispensation er en afvigelse fra den eller de regler, der almindeligvis gælder for det pågældende område. Dispensation kan gives på baggrund af ansøgning til den myndighed, der har kompetencen til at give dispensation. Ansøgning om dispensation indgives til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium). En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal indgives hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal den indeholde tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning. Der henvises til studieportalen for yderligere information om dispensationer.

Øvrige forhold

Studenterrådgivningen - Gratis samtaler, netværk og workshops

Studenterrådgivningen er et landsdækkende gratis tilbud til alle studerende på videregående uddannelser i Danmark .

Møder du en studerende, der har behov for ekstra støtte i sin studietid hvad enten det er det faglige, mentale, studieplanlægning, at komme gennem specialetiden, trivsel eller andet, så henvis gerne den studerende til Studenterrådgivningen

Du kan henvise til www.srg.dk


TILRETTELÆGGELSE AF UNDERVISNINGEN

Sådan påvirker funktionsnedsættelser studielivet

Gør din undervisning tilgængelig for flere

Der er udgivet en række publikationer de seneste år, der sætter fokus på undervisernes rolle i relation til studerende med funktionsnedsættelser. Opsummeret peger de på følgende fælles anbefalinger på tværs af diagnoser:

  • Tydelige undervisningsplaner: hvad, hvem, hvornår, hvor, hvordan.
  • Tydelig struktur på undervisningen og gerne en der kan genkendes i hele forløbet
  • Tilgængeligt undervisningsmateriale: Brug original, digital og tilgængelig kopi af materiale fremfor indscannede tekster. Flere studerende med funktionsnedsættelser har behov for at kunne få oplæst tekster med deres it-programmer. Dette kan du understøtte ved at bruge og henvise til original og digital litteratur fra AU Library eller andre forskningsbiblioteker og ved at dele pdf’er i et format der kan “læses” af OCR software. 
  • Adgang til pensum i god tid. Her tilstræbes, at pensum/litteratur er tilgængelig min. 2 uger, før det skal bruges, så studerende, der skal have tekster gennem Nota eller bruge tekst til taleprogrammer kan komme i gang.
  • I særlige tilfælde kan studerende med syns- eller hørehandicap, der har tolke, have brug for (foreløbige/udkast til) Power Points en-to uger inden undervisningen, så tolkene kan forberede sig. Andre studerende med funktionsnedsættelser kan også efterspørge materiale i god tid, så de kan læse på forhånd og tage noter mv. Det kan være en nødvendig individuel tilpasning og kan aftales individuelt, da det i andre tilfælde ikke er hensigtsmæssigt at lægge PP ud til alle studerende på Brightspace.
  • Fleksible løsninger måske især i forhold til studiegruppearbejde.

Øvrig inspiration kan hentes her:

Døve studerende og tegnsprogstolkning: Gode råd til undervisere

  • Her kan du læse en artikel hvor en hørehæmmet og en tolk fortæller om samarbejdet og vilkårene for tegnesprogstolkning i undervisningen
  • Her kan du læse om ministeriets retningslinjer for tolkning 
  • Hvis du bruger video/lydoptagelser i undervisningen så anbefales det at du bruger AUs system Panopto, der automatisk kan generere undertekster, så den studerende kan læse med
  • Kontakt SPS for yderligere information Tlf.: 8716 2720 (mandag og tirsdag 9-12, torsdag 13-16). Mail: sps@au.dk

Samarbejd om øget tilgængelighed i undervisningsteamet

På nogle kurser/moduler er der flere undervisere, der kommer ind og ud af undervisningsforløbet. Det kan være stressende og problematisk for en studerende, hvis ikke hele underviserteamet har en fælles forståelse for og tilgang til den studerendes funktionsnedsættelse. Det er vanskeligt, hvis lektor A siger ok til at den studerende lydoptager forelæsningen og lektor B siger nej, Eller hvis lektor A tager hensyn til den studerendes behov i relation til gruppearbejde og lektor B ikke gør. Det anbefales derfor, at underviserteamet samstemmer, hvordan de vil møde eventuelle studerende med særlige behov i deres fælles undervisningsforløb. Hvis der er en ansvarlig kursus/modulkoordinator, så kan denne med fordel: 

  • på første undervisningsgang orienterer de studerende om, at har man en funktionsnedsættelse som underviserne skal tage hensyn til, så er man selv er ansvarlig for at kontakte modulkoordinator/underviser(ne), da underviserne ikke er orienteret om eventuelle behov/hjælpemidler/tolke mv. fra SPS. Teamet har på forhånd aftalt, hvem i teamet de studerende skal kontakte og de studerende orienteres herom.
  • koordinerer med teamet (efter aftale med den studerende - GDPR), hvilke tilpasninger, der er nødvendige og mulige for hele teamet at arbejde med. Det tilstræbes, at man som team har samme tilgang til opgaveløsningen – det gælder også aftaler om adgang til at optage undervisningen i lyd eller på film (se mere nedenfor)

Skab rammer for inkluderende studiegrupper

Ideer til at gøre studiegrupper tilgængelige for flere - også studerende med særlige behov. 

  • Underviser orienterer ved kursusstart om, hvordan studiegrupper dannes og hvilken funktion studiegrupper har på kurset (læsegruppe, eksamensgruppe mv)
  • Underviser orienterer ved kursusstart om, hvem studerende kan henvende sig til, hvis en studerende har behov for at deres tages særlige hensyn eller der er knas i gruppen. 
  • Underviser opfordrer til rummelighed og nysgerrighed på hinandens styrker i studiegrupperne,
  • Underviser understøtter fleksible løsninger i relation til studiegrupper, hvis studerende med funktionsnedsættelser har særlige behov.
  • Ved særlige forhold der gør gruppearbejde vanskeligt kan henvises til studievejledningen

Hvis du vil vide mere om, hvordan du gør studiegrupper tilgængelige for flere: 

Skab social tilgængelighed på studiet

  • Indgår der studieture, ekskursioner, virksomhedsbesøg eller lignende som en del af undervisningsforløbet, skal tilbuddet være tilgængeligt for alle.
  • Arrangerer fagmiljøer ekstracurriculære debatter, gå –hjem møder, alumnearrangementer mv. bør tilbuddet være tilgængeligt for alle.
  • En god studiestart:
    • Sekretariatet skriver i velkomstpjecen, at studerende med funktionsnedsættelser, skal kontakte SPS og bør tage kontakte til modulkoordinator, hvis der er særlige forhold underviserteamet skal være opmærksom på.
    • Sekretariatet og Studievejledningen sørger for at hjælpe tutorerne med at tilrettelægge en studiestart med plads til alle

IT UNDERSTØTTELSE OG HJÆLPEMIDLER

AUs retningslinjer om optagelse af undervisningen for studerende med funktionsnedsættelser

Det er vigtigt først at slå fast, at den enkelte underviser jf AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU har ophavsret på sine forelæsninger. Underviseren ejer forelæsningerne og kan sige nej til at blive optaget.

Undtagelse fra reglen

AUs Uddannelsesudvalg har besluttet, at der i helt særlige tilfælde er undtagelser for ovenstående regel. Af AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU fremgår det således, at studerende med dokumenteret (SPS) behov for at optage undervisningen, altid børhave mulighed for det også uden sammentykke. Har den studerende henvendt sig til SPS og har fået dokumenteret deres behov for at optage undervisningen, så får den studerende følgende vejledning fra SPS, som altså er den de vil agere ud fra:

”ønsker du (som studerende med funktionsnedsættelse) at optage undervisningen som led i studieassistentordningen, kan du ved holdundervisning kun gøre det med din undervisers og dine medstuderendes samtykke. Dette er af hensyn til dine medstuderende.

Ved forelæsninger skal du varsle din underviser om, at du optager undervisningen, senest en uge før undervisningen finder sted. Her behøver du ikke samtykke fra dine medstuderende.

Hvis du som led i specialpædagogisk støtte (SPS) har brug for at optage undervisning, og på grund af funktionsnedsættelsen eksempelvis får tildelt en diktafon, kan du optage undervisningen uden samtykke. Du skal dog varsle dette overfor underviser, senest en uge før optagelsen finder sted.

Optagelser af holdundervisning eller forelæsninger, der er omfattet af ovenstående undtagelser, skal så vidt muligt undgå at omfatte medstuderendes personoplysninger, f.eks. billedoptagelser af medstuderende, personoplysninger på en tavle eller tilsvarende.

Optagelser skal slettes, så snart den er brugt til formålet og senest ved semesterets afslutning. Optagelser må aldrig deles med andre, og deling betragtes som et brud på universitetets ordensregler og en ophavsretlig krænkelse.”

Sikring af teksters tilgængelighed

Jævnfør Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapps  er AU forpligtiget til at sikre, at undervisningsmaterialer er tilgængelige for alle - herunder svagtseende og ordblinde. Der er intet systematisk tilsyn med, om dette sker, og det er derfor altid undervisers ansvar at være opmærksom på, om alle tekster der lægges på Brightspace/indgår i digitalt kompendium, er læsbare for tekst-til-taleprogrammer.

Forudsætningen for, at studerende kan bruge systemerne er, at teksterne er gemt som tekst og ikke som billeder. Man kan nemt tjekke, om en fil er gemt som tekst ved at se, om man kan markere/kopiere tekststykker. Kan man det, er teksten i orden. Kan man ikke, er her et par gode råd:

  • Alle tekster i bibliotekets elektroniske databaser er i orden. Det anbefales altid, at tekster så vidt muligt findes i bibliotekets og øvrige digitale databaser
  • Scan/kopierede tekster er i udgangspunktet billeder og skal omsættes til tekst. Er dokumentet blot tekst, så er det nemt at konvertere, da alle på AU har en Adobe version, der konverterer billeder til tekst ved hjælp af OCR (Optical character recognition).

4 HURTIGE SKRIDT TIL AT GØRE DIN TEKST KLAR TIL TEKST-TIL-TALE PROGRAMMER

  1. Du scanner bogen/teksten i printeren som vanligt og sender det til din mail
  2. Åben pdf filen i Adobe. Under fanen ”VÆRKTØJER” trykker du på ”Scanning og OCR" .
  3. Øverst op siden trykker du nu på "Genkend tekst" og -> "I denne fil" og så "Godkend tekst". 
  4. Et lille ur indikerer, at Adobe ændrer billede til tekst. Når uret er væk er dokumentet rediger- og læsbar og kan bruges i højtlæsningsprogrammer. Gem filen som du plejer
  • Underviser kan få hjælp til scanning af tekster på biblioteket eller hos studentermedhjælperne i DPUs reception.

KONTAKTOPLYSNINGER

Står du med en udfordring eller erfaring, som du vurderer med fordel kan omsættes til en tekst her på siden, så skriv til uddannelseskonsulent på DPU Louise Weinriech jakobsen Louisewj@edu.au.dk

 

Handicapkonventionens artikel 24

Stk. 1: Deltagerstaterne anerkender, at person med handicap har ret til uddannelse. Med henblik på at virkeliggøre denne ret uden diskrimination og på grundlag af lige muligheder skal deltagerstaterne sikre et inkluderende uddannelsessystem på alle niveauer samt livslang læring

Stk. 5: Deltagerstaterne skal sikre, at personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser, ….uden diskrimination og på lige fod med andre. Med henblik herpå skal deltagerstaterne sikre, at der sørges for en rimelig tilpasning til personer med handicap


4 HURTIGE SKRIDT TIL AT GØRE DIN TEKST KLAR TIL TEKST-TIL-TALE PROGRAMMER

  1. Du scanner bogen/teksten i printeren som vanligt og sender det til din mail
  2. Åben pdf filen i Adobe. Under fanen ”VÆRKTØJER” trykker du på ”Scanning og OCR" .
  3. Øverst op siden trykker du nu på "Genkend tekst" og -> "I denne fil" og så "Godkend tekst". 
  4. Et lille ur indikerer, at Adobe ændrer billede til tekst. Når uret er væk er dokumentet rediger- og læsbar og kan bruges i højtlæsningsprogrammer. Gem filen som du plejer

Begrebsafklaring - Handicap og funktionsnedsættelse

Med begrebet funktionsnedsættelse menes der enten en fysisk eller psykisk hæmning af sanser, funktioner eller kognitive evner. Med andre ord henviser funktionsnedsættelse til en kropslig eller kognitiv dysfunktion eller funktion der adskiller sig fra normen. Funktionsnedsættelsen bliver først et handicap i mødet med et samfund/uddannelsesinstitution, der forhindrer mennesker med funktionsnedsættelse i at deltage på lige vilkår med andre. (Kilde: Tænketankten Perspektiv 2019)

Litteraturliste til dig der vil læse mere