På Arts arbejder vi for at sikre lige adgang til uddannelse for alle studerende – også dem med funktionsnedsættelser. Denne gruppe er bred og omfatter både fysiske, psykiske og kognitive udfordringer, som kan påvirke studielivet på forskellig vis. Desværre viser undersøgelser, at studerende med funktionsnedsættelser oftere bliver forsinkede i deres studie, falder fra eller mistrives. Derfor er det vigtigt, at vi sammen skaber bedre rammer for deres trivsel og faglige udvikling.
Som underviser spiller du en central rolle i at skabe inkluderende rammer, der understøtter de studerendes læring og trivsel. Mens nogle studerende med funktionsnedsættelser proaktivt henvender sig til undervisere og opsøger hjælp via Specialpædagogisk Støtte (SPS), vil andre måske først åbne op om deres udfordringer i vejledningssituationer eller gruppearbejde – eller vælge helt at holde deres udfordringer for sig selv. Ofte kender du måske ikke engang de(n) studerendes særlige behov og ved derfor heller ikke, hvordan du bedst kan understøtte og tage hensyn. Det kræver fleksibilitet, samarbejde og indsigt i, hvordan du som underviser kan gøre din undervisning generelt tilgængelig for flere.
På disse sider finder du vejledning og konkrete værktøjer, der kan hjælpe dig med at gøre undervisningen mere tilgængelig. Du får også indsigt i de støttesystemer, du kan henvise studerende til, hvis du oplever, at de har behov for mere støtte, end du selv har mulighed for at tilbyde.
Lad os sammen skabe de bedste vilkår for studerende med funktionsnedsættelser og styrke deres mulighed for at gennemføre deres uddannelse på lige fod med andre.
Indholdet på disse sider er udarbejdet i samarbejde mellem DPUs Studienævn og Institutledelsen.
Konventionen angiver bl.a., at deltagerstaterne anerkender, at person med handicap har ret til uddannelse og at deltagerstaterne skal sikre, at personer med handicap har adgang til almindelige videregående uddannelser
Loven angiver, at der ikke må forskelsbehandles på grund af bl.a. handicap. Lovens §3stk 2 angiver at loven også omfatter uddannelsesinstitutioner
Loven angiver regler om teksters tilgængelighed på offentlige institutioners websteder mv.
Her kan de studerende søge om støtte f.eks. i form af hjælpemidler, mentor, læse-/skrivevejleder og pædagogisk og psykologisk uddannelsesrådgiver
Undervisere kan også finde råd og vejledning her
(SU, støtte, dispensationsmuligheder mv)
Tildeling af en hensigtsmæssig, individuel tilpasning må ikke gå på kompromis med det faglige niveau. Derudover må dispensationer hverken stille den pågældende studerende ringere eller bedre end øvrige studerende. Fra september 2021 behøver en studerende kun søge om særlige prøvevilkår én gang i sit studieforløb, hvis den studerende har et handicap eller en længerevarende funktionsnedsættelse. På studieportalen kan undervisere og den studerende læse mere om dispensationsmuligheder for studerende med funktionsnedsættelser – herunder især muligheden for at søge dispensation til eksamen på særlige vilkår.
Aarhus Universitets praksis i forhold til dispensationer fra studieordningens eksamensbestemmelser er som udgangspunkt restriktiv, og en dispensation fra studieordningen kræver normalt, at der foreligger helt ekstraordinære omstændigheder, der forhindrer den studerende i at opfylde studieordningens bestemmelser. Ekstra tid er en primær løsning. Årsagen er, at studieordningens bestemmelser, herunder reglerne for eksamensformer, er godkendt inden for rammerne af eksamensbekendtgørelsen nr. 1062 af 30. juni 2016, §3, hvori følgende anføres:
§ 3. Uddannelsen skal indeholde en variation af prøveformer, der skal afspejle undervisningens indhold og arbejdsformer. Prøveformen skal tilgodese det enkelte fags eller fagelements formål og kan f.eks. være mundtlig, skriftlig, praktisk prøve og projektorienteret forløb samt kombinationer af de forskellige prøveformer. Universitetet fastsætter i studieordningen valg af fagets eller fagelementets prøveform.
og på grundlag af princippet om, at eksamen skal være i overensstemmelse med de faglige mål, der er angivet for faget/fagelementet. Følgelig er eksamensformen baseret på målsætningerne for faget/fagelementet som fastlagt i bekendtgørelsen og i de individuelle studieordninger. Studienævnets praksis i forhold til at dispensere fra studieordningernes bestemmelser er restriktiv, da studieordningen er et fundament for uddannelsen, og det vil derfor kun særdeles undtagelsesvist være muligt at dispensere fra den.
Studienævnet skal foretage en konkret og individuel vurdering af sagen i forhold til universitetets eksisterende praksis. En underviser må aldrig ændre i eksamensformen,uden at den studerende har fået en dispensation fra studienævnet, der så angiver rammerne for en eventuel tilpasning.
Hjemmel
Af Uddannelsesbekendtgørelsen, Bek. nr. 1328 af 15. nov. 2019 fremgår følgende:
§33, Stk. 8. Det skal fremgå af studieordningen, at universitetet, når det er begrundet i usædvanlige forhold, kan dispensere fra de regler i studieordningen, der alene er fastsat af universitetet.
Følgende fremgår endvidere af studieordningens generelle regler (3.10):
En dispensation er en afvigelse fra den eller de regler, der almindeligvis gælder for det pågældende område. Dispensation kan gives på baggrund af ansøgning til den myndighed, der har kompetencen til at give dispensation. Ansøgning om dispensation indgives til studienævnet. Hvis en anden myndighed har kompetencen, videresender studienævnet ansøgningen til rette myndighed (f.eks. dekan, rektor eller ministerium). En dispensationsansøgning skal være skriftlig og begrundet, og skal indgives hurtigst muligt. Hvis ansøgningen umiddelbart skal kunne behandles, skal den indeholde tydelig angivelse af, hvad det er for en regel der søges dispensation fra og hvad der ønskes opnået med dispensationen (f.eks. tilladelse til hjælpemidler, forlænget prøvetid, udsættelse af tidsgrænse). Ansøgningen skal vedlægges dokumentation for de usædvanlige forhold, der begrunder ansøgningen. Udokumenterede forhold kan sædvanligvis ikke tillægges betydning. Der henvises til studieportalen for yderligere information om dispensationer.
Øvrige forhold
.
Studenterrådgivningen er et landsdækkende gratis tilbud til alle studerende på videregående uddannelser i Danmark .
Møder du en studerende, der har behov for ekstra støtte i sin studietid hvad enten det er det faglige, mentale, studieplanlægning, at komme gennem specialetiden, trivsel eller andet, så henvis gerne den studerende til Studenterrådgivningen
Du kan henvise til www.srg.dk
Der er udgivet en række publikationer de seneste år, der sætter fokus på undervisernes rolle i relation til studerende med funktionsnedsættelser. Opsummeret peger de på følgende fælles anbefalinger på tværs af diagnoser:
På nogle kurser/moduler er der flere undervisere, der kommer ind og ud af undervisningsforløbet. Det kan være stressende og problematisk for en studerende, hvis ikke hele underviserteamet har en fælles forståelse for og tilgang til den studerendes funktionsnedsættelse. Det er vanskeligt, hvis lektor A siger ok til at den studerende lydoptager forelæsningen og lektor B siger nej, Eller hvis lektor A tager hensyn til den studerendes behov i relation til gruppearbejde og lektor B ikke gør. Det anbefales derfor, at underviserteamet samstemmer, hvordan de vil møde eventuelle studerende med særlige behov i deres fælles undervisningsforløb. Hvis der er en ansvarlig kursus/modulkoordinator, så kan denne med fordel:
Ideer til at gøre studiegrupper tilgængelige for flere - også studerende med særlige behov.
Hvis du vil vide mere om, hvordan du gør studiegrupper tilgængelige for flere:
Det er vigtigt først at slå fast, at den enkelte underviser jf AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU har ophavsret på sine forelæsninger. Underviseren ejer forelæsningerne og kan sige nej til at blive optaget.
Undtagelse fra reglen
AUs Uddannelsesudvalg har besluttet, at der i helt særlige tilfælde er undtagelser for ovenstående regel. Af AUs retningslinjer for streaming og optagelse af undervisningen på AU fremgår det således, at studerende med dokumenteret (SPS) behov for at optage undervisningen, altid børhave mulighed for det også uden sammentykke. Har den studerende henvendt sig til SPS og har fået dokumenteret deres behov for at optage undervisningen, så får den studerende følgende vejledning fra SPS, som altså er den de vil agere ud fra:
”ønsker du (som studerende med funktionsnedsættelse) at optage undervisningen som led i studieassistentordningen, kan du ved holdundervisning kun gøre det med din undervisers og dine medstuderendes samtykke. Dette er af hensyn til dine medstuderende.
Ved forelæsninger skal du varsle din underviser om, at du optager undervisningen, senest en uge før undervisningen finder sted. Her behøver du ikke samtykke fra dine medstuderende.
Hvis du som led i specialpædagogisk støtte (SPS) har brug for at optage undervisning, og på grund af funktionsnedsættelsen eksempelvis får tildelt en diktafon, kan du optage undervisningen uden samtykke. Du skal dog varsle dette overfor underviser, senest en uge før optagelsen finder sted.
Optagelser af holdundervisning eller forelæsninger, der er omfattet af ovenstående undtagelser, skal så vidt muligt undgå at omfatte medstuderendes personoplysninger, f.eks. billedoptagelser af medstuderende, personoplysninger på en tavle eller tilsvarende.
Optagelser skal slettes, så snart den er brugt til formålet og senest ved semesterets afslutning. Optagelser må aldrig deles med andre, og deling betragtes som et brud på universitetets ordensregler og en ophavsretlig krænkelse.”
Jævnfør Lov om tilgængelighed af offentlige organers websteder og mobilapps er AU forpligtiget til at sikre, at undervisningsmaterialer er tilgængelige for alle - herunder svagtseende og ordblinde. Der er intet systematisk tilsyn med, om dette sker, og det er derfor altid undervisers ansvar at være opmærksom på, om alle tekster der lægges på Brightspace/indgår i digitalt kompendium, er læsbare for tekst-til-taleprogrammer.
Forudsætningen for, at studerende kan bruge systemerne er, at teksterne er gemt som tekst og ikke som billeder. Man kan nemt tjekke, om en fil er gemt som tekst ved at se, om man kan markere/kopiere tekststykker. Kan man det, er teksten i orden. Kan man ikke, er her et par gode råd:
4 HURTIGE SKRIDT TIL AT GØRE DIN TEKST KLAR TIL TEKST-TIL-TALE PROGRAMMER
|