Timeregnskab og opgaver

Arbejdsopgaver og timeregnskab for videnskabeligt ansatte

Arbejdstidsaftalen og timeregistrering er et NORM-system med normer for aftalte arbejdsopgaver, ikke en registrering af den konkrete arbejdstid.

Timekompensationen ved undervisning, eksamen og administrative opgaver opgøres jvf. normer fastsat i arbejdstidsaftalen AA_DA_-_signeret_LBG_JLA.pdf (au.dk) samt bilag Store_Bededag_aendrer_status_fra_fridag_til_arbejdsdag_med_loenkompensation.pdf og supplerende aftaler på fakultets- eller institutniveau vedr. funktioner. Balance i det enkelt semester er ikke afgørende. Det er et fælles ansvar for ledelse og medarbejdere, at der er timemæssig balance over flere semestre. 

Fra side 5 i aftalen findes en oversigt over, hvilke arbejdsopgaver der indgår i timeregnskabet.

Ud over disse opgaver kan der indgås aftale om særlige opgaver med institutleder, afdelingsleder eller studieleder. Hver afdelingsleder har en pulje af afdelingstimer, en ”timebank” fastsat af institutleder og studieleder, i forhold til antal uddannelser og ansatte. Der kan op til dette loft aftales særlige opgaver med et omfang op til 20 timer, relateret til fx faglig udvikling af uddannelser inkl. mere omfattende studieordningsændringer.

Arbejdstimer ifm. forskningsaktiviteter og videnudveksling (fx. tovholder for forskningsenhed, udarbejdelse af forsknings­ansøgninger, planlægning af konferencer og redaktionsarbejde) registreres ikke, jvf. s. 5 i arbejdstidsaftale (se link herover).

Årshjul for timeregnskabet

Undervisning registreres for hvert semester.

Foråret omfatter undervisning i perioden 1. februar til 31. juli samt eksamen, der hører til forårssemesteret.

Sommerskolekurser registreres i forårssemesteret.

Efteråret omfatter undervisning i perioden 1. august til 31. januar samt eksamen, der hører til efterårssemesteret.

Registrering af alle andre opgaver følger kalenderåret, dvs. forårssemesteret = januar – juni; efterårssemesteret = august – december.

Der er udarbejdet en procedure for inddatering og opdatering af data, som i korte træk medfører, at: 

  • Budgetter for forårets undervisning inddateres i januar og for efterårets undervisning i juli-august.
  • Varetagelse af funktioner og medlemskab af råd & nævn opdateres før semesterstart.
  • Alle undervisere får mulighed for at sende rettelser og tilføjelser til deres timeregnskab 2 gange årligt: i oktober vedr. foråret og i marts-april vedr. efteråret. Der bliver via mails og nyhedsbrev orienteret herom. Først herefter kan regnskabet betragtes som retvisende og endeligt; inden da er det et arbejdsdokument.

Timenorm for fastansatte

Fordeling af arbejdstiden mellem forskning og øvrige opgaver fremgår af arbejdstidsaftalen s. 2-3. 

 Fuldtidsansat

Timer til undervisning, eksamen og administration pr. semester

Professor

495 (pr. 1. januar 2024)

Professor MSO

495 (pr. 1. januar 2024)

Lektor

495 (pr. 1. januar 2024)

Adjunkt (ordinær, 3-årig)

495 (pr. 1. januar 2024) (ifølge aftale med TR på DPU aftales med afdelingsleder et undervisningsfrit semester, hvor uv.forpligtelsen nulstilles)

Studielektor samt fuldtidsansat videnskabelig assistent med udelukkende undervisningsopgaver

660 (pr. 1. januar 2024)

NB: For ansatte med eksternt finansieret ansættelse (herunder post doc) er arbejdstimerne til undervisning, eksamen og administration individuelt beregnet.

Deltagelse i råd, nævn og udvalg

Den årlige timekompensation for de fleste udvalg er fastsat i lokalaftale for Arts om timekompensation og funktions­tillæg. For mødefora, som ikke er nævnt i denne aftale, er kompensationen fastlagt ud fra gennemsnitlig mødeaktivitet + forberedelse.

For alle ansatte VIP afsættes 65 timer om året til faglige og sociale møder; fordelt med 40 timer fra undervisningstiden og 25 timer fra forskningstiden. I timeregnskabet registreres disse som 20 timer pr. semester til "basisopgaver” (ændret til 25 timer pr. 1/9-22). 

MEDLEM AF 

Timer pr. semester 

Akademisk Råd, Arts (medlem) 

37,50

Akademisk Råd, Arts (formand)

150

Studienævn

37,50

Studienævn, formand, DPU


Studienævn, forretningsudvalg

200


30

Uddannelsesnævn, medlem

25

Ph.d.-udvalg, Arts

30

Ph.d.-udvalg, formand, Arts

100

Ph.d., det stående (eller fagkyndige) udvalg, DPU

11 eller 15 (timeantal gradueret efter antal ph.d.-studerende på ph.d.-programmet)

Institutforum


Forskningsudvalget, kun afdelingsrepræsentanter

18


18

Der er ikke timekompensation for møder i institutledelsen, idet disse møder indgår i funktionen som afdelingsleder.

Vejledning og bedømmelser

Bedømmelser ifm. ph.d.-afhandlinger og ifm. ansættelser jvf. Arbejdstidsaftalen, s. 9 og 10.

VEJLEDNING

Timer pr. semester

Ph.d. hovedvejleder

120 timer i hele forløbet (gælder både 5+3 og 4+4)

Ph.d. medvejleder (en eller to, interne og/eller eksterne)

60 timer i alt i hele forløbet (gælder både 5+3 og 4+4)

Adjunktvejledning

Universitetspædagogikum (tidl. adjunktpædagogikum)

30 timer i alt

150 timer i alt

BEDØMMELSE 

Afregnes med timer + pr. ansøger

Ph.d.-afhandling (formand)

30 timer (ved genindlevering: 20 timer)

Doktordisputats (formand)

60 timer

Forhåndsvurdering, hvis afhandlingen ikke antages, eller en anden bliver formand for nedsat udvalg (§15, stk. 2)

16 timer til disputats

8 timer til ph.d.-afhandling

Professorat (shortlisting)

Formand: 50 timer til shortlisting, bedømmelsesarbejde og deltagelse i ansættelsesprocessen.

Ved mere end 5 bedømmelser gives 5 t pr. bedømmelse ud over 5.

Medlem: 17  t for den samlede proces.

Formand og medlemmer: Ved mere end 20 ansøgere +2t pr. 5 ansøgere ud over 20.

Lektorat (shortlisting)

Formand: 40 t til shortlisting, bedømmelsesarbejde og deltagelse i ansættelsesprocessen.

Ved mere end 20 ansøgere +1 t pr. 5 ansøgere ud over 20.

Ved mere end 5 bedømmelser gives der 3 t pr. bedømmelse ud over 5

Medlem: 15 t for den samlede bedømmelsesproces op til 20 ansøgere.

Ved mere end 20 ansøgere gives 1 time pr. 5 ansøgere ud over 20.

Adjunktur (shortlisting)  

Formand: 35 t til shortlisting, bedømmelsesarbejde og deltagelse i ansættelsesprocessen.

Ved mere end 20 ansøgere +1 t pr. 5 ansøgere ud over 20.

Ved mere end 5 bedømmelser gives der 2 t pr. bedømmelse over ud over 5.

Medlem: 13 t for samlede bedømmelsesproces op til 20 ansøgere.

Ved mere end 20 ansøgere gives +1 t pr. 5 ansøgere ud over 20.

Postdoc 5 t pr. postdoc-bedømmelse +1 t pr. ansøger, dog maks 23 t pr. bedømmelse.

Eksternt lektorat

½ t pr. ansøger ved korte ansættelser. Ved længerevarende ansættelser (3 år) aftales nærmere med institutlederen.

Undervisningsassistent / videnskabelig assistent ½ t pr. ansøger.

Eksamen

Timeforbruget pr. eksamination fastsættes i forhold til eksamensformen beskrevet i studieordningen og på grundlag af Arbejdstidsaftalen, s. 8.

Der kompenseres for antallet af bedømte eksaminationer, dvs. også når den studerende ikke består.  

EKSAMENSFORM

Afregnes med

Mundtlig prøve 20 min.

30 min.

Mundtlig prøve 30 min.

45 min.

Mundtlig prøve 40 min.

1 time

Mundtlig prøve 60 min.

1,5 time

Opgave/synopsis max. 5 sider

30 min.

Skriftlig opgave

6 min. pr. side

  • Bemærk, at tiden registreres i decimaltal, dvs. at f.eks. 20 minutter bliver til 0,33 AT.
  • Der gives ikke timer for ikke-afleverede ('udeblevne') skriftlige opgaver.
  • Individuel specialevejledning (20 AT) registreres efter aflevering af specialer på 1. vejledningsplan/kontrakt, og timer for bedømmelse (7 AT) registreres, når specialet er bedømt = i alt 27 timer.
  • Ved forlængelse af specialekontrakten med 2. og 3. kontrakt tillægges yderligere 5 timer til vejledning pr. kontrakt.