Simon Langkjær

Ph.d.-studerende i Afdeling for Uddannelsesvidenskab. Per 1/9/24. Campus Aarhus

Mit ph.d.-projekt

Titlen på mit forskningsprojekt er ”En skole i konstant bevægelse – den danske højskole til debat i det 20. århundrede” og handler grundlæggende om at undersøge de kampe og den forhandling, der i nyere tid har udspillet sig om meningen med den danske højskole og skoleformens rolle i det danske samfund.

I projektet fokuserer jeg især på perioden mellem 1945-1980, hvor der skete et brud og et skifte i måden, hvorpå man holdt og tænkte om højskole i Danmark.

Kort fortalt led den klassiske højskoletradition i disse år et knæk og blev udfordret af nye idéer og praksisser, båret frem af en ny tid og nye generationer, hvilket medførte en pædagogisk reformation og ideologisk mangfoldiggørelse af højskolebevægelsen.

Hvad denne reformation og mangfoldiggørelse bestod i rent substantielt, og hvilken forbindelse den havde til den bredere samfundsudvikling og -debat i tiden, er dog uklart.

Derfor vil jeg i mit projekt forsøge at kaste lys over følgende spørgsmål:
1) Mellem hvilke nøglepersoner, grupperinger og fraktioner stod debatten om højskolen i perioden fra 1945-1980?

2) Ud fra hvilke skolesyn, intellektuelle positioner og politisk-kulturelle ståsteder blev der talt og skrevet om højskolens formål, opgaver og udfordringer? Med hvilke begreber? Og i hvilke kontekster?

3) Hvordan forholdt man sig til tidens kulturelle tendenser og samfundstematikker i højskoledebatten, og hvordan blev de brugt i fremstillingen og legitimeringen af skoleformen?

Min faglige baggrund og interesser

Jeg er uddannet historiker fra Århus og Københavns Universitet, men har også studeret samfundsvidenskab på University College Dublin samt historiebrug, historiefilosofi og historiografi på Lunds Universitet.

Efter jeg fik min kandidatgrad, har jeg bl.a. arbejdet ved Nordisk Råd, Nordisk Ministerråd og EU-kommissionen med politisk rådgivning og ledelsesbetjening, ved Folkeligt Oplysnings Forbund med organisations- og forretningsudvikling og på Rødding Højskole som højskolelærer.

Udover mine faste ansættelser har jeg også arbejdet som freelance skribent og boganmelder, som redaktør og medforfatter på en række bøger og antologier og som demokrati- og organisationskonsulent (community organizer) for en række foreninger og interesseorganisationer.

Af akademiske og faglige interesser er jeg optaget af en lang række forskellige emner og discipliner: begrebs- og intellektuel historie, mikrosociologi, politisk historie i det 20. århundrede, offentlighedstænkning og offentlighedens kulturhistorie, skolehistorie, demokratisk teori- og praksishistorie, almen pædagogik og didaktik, sociale og folkelige bevægelsers historie, community organizing og demokratisk iværksætteri osv.

Senest har jeg dog brugt tid på at fordybe mig i to emner. Første emne er forholdet og forskellen mellem ’myndiggørelse’ og ’mægtiggørelse’. Og andet emne er højskolekoryfæet Knud Hansens dannelsestænkning og begreb om ’revolutionær samvittighed’.

Om mig

Jeg bor i Århus med min hustru, Clara.

I min fritid elsker jeg at gå i biografen, lave mad og nyde naturen.

Ellers er jeg engageret i demokrati- og borgerhuset Sager der Samler, klimabevægelsen og mobiliseringen af det kooperative miljø i Århus.