Sébastien Tutenges

Professor i Afdeling for Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi. Per 1/11/24. Campus Emdrup

Sébastien Tutenges starter den 1. november 2024 som professor i pædagogisk psykologi på DPU. Han har tidligere arbejdet på Center for Rusmiddelforskning under Psykologisk Institut på Aarhus Universitet (2004-2017) og har også været omkring Universitetet i Oslo (2017-2019) og Lunds Universitet (2019-2024). Hans forskning handler primært om unges risikoadfærd, og han har desuden forsket i bandekriminalitet og jihadistisk ekstremisme. Teoretisk trækker han mestendels på kulturteori, narrativ teori og fænomenologi, og hans metodiske præference er etnografien. Hans seneste bog, Intoxication: An Ethnography of Effervescent Revelry (2023), handler om den menneskelige tendens til at samle sig i flok og søge tilstande af ekstatisk samhørighed.

Sébastien er chefredaktør for Nordic Journal of Criminology og arbejder desuden på to forskningsprojekter. Det ene bygger på etnografiske data fra Danmark, Norge og Sverige og undersøger veje ud af bander og kriminelle gademiljøer. Fokus er bl.a. på forebyggende tiltag og exit programmer, der hjælper folk væk fra gadevold, narkosalg og andre kriminelle aktiviteter. Det andet projekt handler om frivillige fra Norden, der hjælper de ukrainske styrker i kampen mod Rusland. Fokus er blandt andet på, hvad der motiverer de frivillige til at sætte livet på spil, og hvordan krigen påvirker dem. De frivillige tilbydes ikke offentlig hjælp herunder psykologisk udredning eller samtale ved hjemkomsten. Projektet søger derfor også at afdække de frivilliges psykiske tilstand samt støttebehov.