Narges Ghandchi

Postdoc i Afdeling for Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi. Per 1/12/24. Campus Emdrup

Narges Ghandchi er ph.d. i pædagogisk antropologi (AU) med fokus på børn og unges sociale og sproglige medierende roller i og for flygtningefamilier i en dansk kontekst. Hun er uddannet sprogpsykolog og lingvist – begge kandidater fra Københavns universitet. Hun har en stærk forskningsbaggrund fra nogle tidligere projekter indenfor sociolingvistik, hvor hun undersøgte bl.a. om flygtninge og migranters sproglige barrierer og sociale engagement i kommunikationen med deres omverden; deres livsaspirationer og tilhørsforhold; deres udfordringer i bestræbelserne på at tilpasse sig socialt, sprogligt og kulturelt; og deres sproglige ideologier med henblik på transnationale relationer og generationelle forventninger.

I den postdoc-stilling på projektet ’Second language learning in Danish Social and Healthcare Education’ vil Narges udforske kommunikationsudfordringer og -muligheder blandt SOSU-studerende med en anden etnisk baggrund end dansk under og omkring deres SOSU-uddannelse. Blandt andet vil hun se nærmere på de tilgængelige sproglige og sociokulturelle ressourcer, som studerende og deres lærere har til rådighed og trækker på for at forbedre elevernes arbejdskompetencer og -parathed i dansk som andetsprog til at påtage sig reelt ansvar ude på arbejdspladser. SOSU-elevernes overvejelser om, hvordan og hvorledes de kan skabe deres ideelle livs- og karrierevej er en del af hendes forskningsinteresse.