Line Lerche Mørck

Professor i Afdeling for Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi. Per 1/9/24. Campus Emdrup

Jeg forsker i sociale projekter og udsatte menneskers læring, kampe og hvordan såvel professionelle og udsatte børn, unge og voksne læring foregår i hverdagslivet. Jeg forsker i og på tværs af meget forskellige velfærdstatslige og hverdagslivssammenhænge, det være sig alternative sociale projekter, psykiatrien, og konflikter og livet i udsatte områder og på gaden. Jeg forsker i, hvordan deltagere involveres i konflikter, og kollektivt kan forholde sig udvidende og overskridende i vor tids polariserede samfund. Sammen med praksis går vi i dybden med at forstå de sværeste såkaldt doublebind-situationer, dvs. helt umulige situationer, hvor lige meget hvad du gør, så hersker kaos. Jeg forsker etnografisk, og har udviklet nye metoder – mo(ve)ment etnografi, livsførelseslisten, som tilpasses de praksisser og problemstillinger jeg udforsker.

Jeg går op i at inddrage professionelle og udsatte børn, unge, voksne og deres ’betydningsfulde andre’ som medforskere, der også kan influere, hvad vi forsker i, samt hvordan vi forsker, ved at udvikle nye forskningsmetoder og tilgange.

På tværs af praksisfelter som bande exit processer, radikalisering og forebyggende sociale projekter udforsker jeg former for fællesskabende praksis, hvor de der deltager fra udsatte positioner også bliver inviteret til at blive medskabere af praksis og interventioner. Jeg er særligt optaget af udviklingen af begreber og tilgange til social praksis etik. Herunder at forstå betydningen af etik i konfliktuel praksis med marginaliserede udsatte grupper: Hvordan kan vi gå til de mest svære, konfliktuelle og sårbare områder med høj etik, så vi ikke kommer til at reproducere marginalisering og polarisering i samfundet. Hvordan kan vi som forskere i samarbejde med praksis udvikle praksis-relevant teori, viden, og tilgange, der kan gøre en forskel for udsatte grupper i vores samfund?