Kenneth Madsen
Ph.d.-studerende i Afdeling for Fagdidaktik, Generel pædagogik og Pædagogisk filosofi. Per 1/1/25. Campus Emdrup

Gennem de sidste 14 år har jeg undervist i matematik på gymnasialt niveau i Nordjylland. En stor del af disse år har jeg undervist gymnasiale suppleringskurser, hvor jeg har set elever på en til to måneder rykke sig fra et udgangspunkt omkring bestå-grænsen til 10-taller, samtidig med at de skal igennem 2 eller 3 års kernestof. Ud fra denne erfaring har jeg taget devisen: alle kan lære matematik. Det kræver dog, at man finder ud af, hvad der virker for den enkelte – som en dygtig forelæser engang fortalte.
Jeg har en bred faglig baggrund med en bachelor i matematik, en bachelor i tysk og en kandidatgrad i læring og forandringsprocesser. I mit kandidatspeciale analyserede jeg alle de skriftlige afleveringer, en matematik B-gymnasieklasse havde. Herudfra kortlagde jeg progressionen af matematisk begrebsforståelse – eller mangel på samme. Jeg husker tydeligt, efter voteringen, at censor spurgte, om jeg havde overvejet at søge en Ph.d. Med min devise i baghovedet svarede jeg selvfølgelig ja på spørgsmålet, fordi jeg brænder for at bidrage til udviklingen af matematikundervisningen.
Det er nu lykkedes at få en bevilling fra Ph.d.-rådet til et projekt om udvikling af undersøgende matematikundervisning i udskolingen, som gennemføres i et samarbejde med DPU og professionshøjskolen University College Nordjylland. Da min bopæl for nuværende er i Aalborg, vil jeg desværre ikke være at træffe på daglig basis på DPU. Ikke desto mindre ser jeg frem til samarbejdet og de spændende udfordringer, der ligger foran mig i projektet.