Hvilke navne bruger vi om DPU?

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) har skiftet navn til DPU. Her kan du læse, hvordan instituttets nye navn bruges i forskellige sammenhænge.

For at styrke synlighed og faglig identitet på institutterne på Arts iværksatte institutlederne som opfølgning på Arts-eftersynet lokale processer med henblik på at foreslå meningsgivende navne for institutter og afdelinger.

I slutningen af juni 2015 skiftede Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) som resultat heraf navn til DPU.

Efterfølgende er der blevet vedtaget følgende retningslinjer for, hvordan vi bruger instituttets navn i forskellige sammenhænge:

DPU

Vi bruger DPU uden forklarende tilføjelser, når konteksten ’Aarhus Universitet’ er givet – f.eks. på hjemmesiderne og internt på Aarhus Universitet – eller man på anden måde forstår sammenhængen.

DPU, Aarhus Universitet

DPU, Aarhus Universitet bruger vi kun, når vi er uden for rammerne af Aarhus Universitet eller konteksten ikke er givet  –  f.eks. når forskerne eller uddannelserne skal præsenteres i pressemeddelelser, annoncer eller lignende. Konstruktionen skal således ikke bruges på hjemmesiderne.

DPU - Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse

Vi bruger akronymet DPU sammen med det formelle navn i officielle sammenhænge, eller når sammenhængen kræver en uddybning. Akronymet skrives foran navnet efterfulgt af en tankestreg, og ’institut’ skrives med lille begyndelsesbogstav.

Vi undgår helt modellen ’Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse’ uden akronym.

Danish School of Education

På engelsk bruger vi kun ’Danish School of Education’ og ikke akronymet EDU (kun i web- og mailadresser). Tilføjelsen ’Aarhus University’ bruger vi efter samme retningslinjer som ovenfor.

Afdelingerne kaldes i øvrigt departments på engelsk.

Læs også Nye institutnavne på Arts 19.06.15