Fratrædelsesreception for Bergthóra Kristjánsdóttir 1. september kl. 15

Til markering af Bergthóra Kristjánsdóttir mangeårige arbejde på Danmarks Lærerhøjskole siden 1980’erne og senest som lektor på DPU afholdes en reception.

Til markering af Bergthóra Kristjánsdóttir mangeårige arbejde på Danmarks Lærerhøjskole siden 1980’erne og senest som lektor på DPU afholdes en reception d. 1.9.22 kl. 15-18 i D170.

Bergthóra Kristjánsdóttir er kendt for sin forskning i dansk som andetsprog, minoritetssprog og uddannelsespolitik, for sit engagement i masteruddannelsen og dav’en inden for dansk som andetsprog og som en aktiv og engageret stemme i samfundsdebatten om minoriteters muligheder og rettigheder i det danske uddannelsessystem.

I dagens anledning vil Bergthóra se til fremtiden med ønsker for dagtilbud, folkeskole og ungdomsuddannelser. Der er brug for nye begreber til at tale om at danne og uddanne børn og unge. Sprogbæredygtighed bør være et af fremtidens begreber for at indfange det nye. Verdensborger kunne være et andet og flerkulturalitet til begejstring det tredje.

Professor Anne Holmen vil derefter causere over ordene: Fra dansk i Island til verdens sprog – nogle ord om Bergthóras vedholdende indsats for pædagogik, sprog og sprogbrugere gennem 40 år.

Bergthóra fratræder sit lektorat 1. sept. 2022.

Hvis du vil komme forbi, hilse på Bergthóra og få lidt godt til ganen, skal du tilmelde dig arrangementet.

Alle er velkomne.

Tilmelding:  https://events.au.dk/bergthorakristiansdottir

Tilmeldingsfristen er d. 24.08.22.