David Sebastian Jæger

Ph.d.-studerende i Afdeling for Fagdidaktik, Generel pædagogik og Pædagogisk filosofi. Per 1/9/24. Campus Emdrup

Hej, mit navn er David, og jeg er ny Ph.d.-studerende på DPU.

Jeg har netop færdiggjort min kandidatuddannelse i Didaktik (musikpædagogik) her på DPU. Fra tidligere har jeg en professionsbachelor som pædagog, og har arbejdet 7 år i henholdsvis folkeskole og dagtilbud. Derudover er jeg musiker og har igennem det meste af mit liv lavet musik på forskellige måder – både privat og i pædagogisk sammenhæng.

Mit Ph.d.-projekt tager sit afsæt i koblingen mellem musik og pædagogik, og omhandler kollaborativ sangskrivning med udskolingselever i folkeskolen. Dette med inspiration fra det musikterapeutiske felt, hvor sangskrivning er en udbredt interventionsform. Baggrunden for denne vinkel på projektet udspringer af den stigende mistrivsel blandt skoleelever, og igennem sangskrivningen er ønsket at få en dybere indsigt i disse problematikker, samt at sangskrivningen muligvis kan være et modsvar til nogle af de dominerende logikker, der viser sig i forbindelse med den stigende mistrivsel. Derudover er ønsket, at projektet kan bidrage til en udvikling af musikfaget og hjælpe med at bringe elevernes erfaringer og livsverdener tættere på undervisningen, dette for at bygge bro mellem elevernes omgang med musik i og uden for skolen.

Generelt har jeg en stor interesse for det fænomenologiske forskningsfelt samt koblingen mellem kunst og forskning, hvilket er noget jeg vil forfølge i det kommende Ph.d.-projekt.

Jeg ser frem til de kommende år og glæder mig til at høre om andre projekter her på DPU.

Skriv til mig på dsj@edu.au.dk, hvis der er noget, der vækker interesse ift. egne projekter og gøremål, eller hvis man skulle have inputs til mit projekt – de tages imod med kyshånd.