Anja Rousing Lauridsen

Ph.d.-studerende i Afdeling for Fagdidaktik, Generel pædagogik og Pædagogisk filosofi. Per 1/8/24. Campus Emdrup

Mit navn er Anja Rousing Lauridsen, og jeg er glad for at kunne introducere mig selv som ny Ph.d.-studerende her på DPU. Jeg er uddannet folkeskolelærer fra UCSYD/Esbjerg i 2015, og har arbejdet som efterskolelærer først på Nordborg Slots Efterskole og derefter på Kerteminde Efterskole. I 2022 blev jeg som én af de først i Danmark ”Kandidat i STEM-undervisningen” ved KU og har de seneste 2 år undervist i Fysik/Kemi & Natur/Teknologi på UCL, Læreruddannelsen i Odense.

Mit ph.d.-projekt har fået titlen "Elevoplevelser i Naturfagsundervisningen," er delt mellem DPU og UCL og finansieret af NAFA/CESE. Jeg er særligt optaget af, hvordan naturfagsundervisningen i Danmark har ændret sig, og hvordan de mere ”humanistiske” tendenser med brugen af samfundsrelevante problemstillinger opleves af eleverne. Håbet er, at projektet kan bidrage til et mere nuanceret indblik i, hvordan grundskolens forskellige elever oplever naturfagsundervisningen.

Med Theresa Schilhab som min hovedvejleder på DPU og Morten Rask Petersen som min bi-vejleder på UCL, føler jeg mig godt rustet til at dykke ned i denne spændende forskningsrejse. Selvom min stilling er delt, og jeg derfor ikke vil være så meget fysisk til stede på DPU, glæder jeg mig meget til at blive en del af det dynamiske og inspirerende miljø, som jeg allerede har hørt meget godt om, og håber på mange gode diskussioner og samarbejder i fremtiden.

Jeg ser frem til at møde jer alle