Udviklingsprojekt mhp. på innovativ ”oversættelse” af ph.d.-kurser til ph.d.-projekter

Mange ph.d.-studerende oplever, at ph.d.-kursers gode kundskabstilbud kommer til at ligge på hylden, når kurset er overstået. Trods kursernes faglige relevans og ofte øjenåbende karakter er der ikke tid eller rammer til at arbejde kurset mere konkret og innovativt ind i selve afhandlingen.

tirsdag 22. marts 2011, kl. 00:00 - . kl.

v/Pia Bramming, Cathrine Hasse, Katja Brøgger Jensen og Dorthe Staunæs, Institut for Læring. DPU/AU.

Kontaktperson: Dorthe Staunæs dost@dpu.dk

Indlejringsmodellen er en ny måde at arbejde med ph.d.-kursernes forankring på og kan tilbyde en faglig berigelse af ph.d.-studerendes projekter såvel som fastansatte forskeres aktuelle forskningsprojekter. Modellen bidrager endvidere med en supplerende dimension af forskningsmiljøerne gennem tilvejebringelsen af muligheden for forpligtende samarbejde og udveksling på tværs af ansættelseskategorier, der tager afsæt i de enkelte forskeres  aktuelle projekter.

Vi har opfundet modellen i forbindelse med et kommende kursus og vil gerne afprøve modellen i foråret 2011 og efteråret 2011. Vi håber at ph.d.-udvalget finder modellen interessant og vil give ph.d.-studerende ECTS-point for at deltage og vejledere timer for samme. Nendefor følger en konkretisering af modellen sådan som den foreslås afprøvet i foråret.Modellen kan tilpasses andre kurser.

I foråret 2011 fra den 22.- 26. maj afholdes ph.d.-kurset Performative Ethnographic Studies of Management Practices in Organizations. De tilknyttede undervisere er Professor Chris Steyaert (University of St. Gallen), Lektor Dorthe Staunæs og Lektor Pia Bramming (DPU). I tilknytning til kurset etableres to såkaldte indlejringsworkshops, der skal virke understøttende for de deltagende ph.d.-studerende mhp. at translatere imellem ph.d.-kurser og ph.d.-projekter/afhandlingens kapitler. De tilknyttede workshops tilbydes for op til 5 ph.d.-studerende og har desuden deltagelse af tre seniorforskere med spidskompetencer indenfor feltarbejde og kvalitative metoder i organisationer. I nedenstående model er der konkret tale om professor Cathrine Hasse, Dorthe Staunæs og Pia Bramming.

Læs mere her

Ansøgninger sendes til: Laila Parbst, ph.d.-udvalget, Danmarks pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, Tuborgvej 164, DK-2400 København NV, Danmark. E-mail: phd@dpu.dk