Turbolæring og intensive læringsforløb

DPU, Aarhus Universitet og Nationalt Center for Skoleforskning holder temakonference om brugen af turboforløb til læring. De nyeste tendenser, pædagogik, indhold, historik og konkrete eksempler på intensive læringsforløb bliver præsenteret.

Torsdag 20. april 2017,  kl. 13:00 - 16:30

Festsalen, Lokale A 220, Tuborgvej 164, 2400 København NV – KAN OGSÅ FØLGES VIA VIDEOTRANSMISSION I AARHUS

Se video og hent præsentationer fra konferencen

I de seneste år er der dukket en række nye turboforløb og forløb med intensiv læring op. Nogle er kommunale, andre er iværksat af eksterne aktører. Nogle foregår i ferier og fritid, andre i hverdagen, hvor de kortvarigt erstatter eller supplerer den normale skolegang. Nogle er målrettet børn i skolealderen, andre retter sig mod unge i alderen 16-19 år. Fælles for dem alle er dog, at de er præget af aktiviteter, lokaliteter og relationer, som er tænkt anderledes og mere intense, end man ser det i de normale daglige skoleformer. Ofte opererer disse forløb med forskellige typer af mentorordninger og et integrativt syn på læring, fællesskab og alsidig personlig udvikling (dannelse).

Denne temakonference i regi af Nationalt Center for Skoleforskning, vil se nærmere på dette didaktiske fænomen og præsentere de sidste tendenser, pædagogik, indhold, historik og konkrete eksempler på turbolæring / intensive læringsforløb.

Konferencen henvender sig til alle med interesse for området: Lærere, pædagoger, studerende, undervisere på professionshøjskoler, beslutningstagere, konsulenter og medarbejdere i kommunale skoleafdelinger.

Program:

13.00-13.10
Velkomst og indledning. Christian Christrup Kjeldsen, Vicecenterleder, NCS, DPU, Aarhus Universitet

13.10-13.35
Turbolæring og intensive læringsforløb, historisk og aktuelt. Søren Langager, lektor, DPU, Aarhus Universitet

13.35-14.00
Lær-for-livet. Christian Christrup Kjeldsen, lektor, ph.d. & Anna Kathrine Frørup, adjunkt, ph.d., DPU, Aarhus Universitet

14.00-14.25
Forløb med fokus på drenge – historisk og aktuel. Frans Ørsted Andersen, lektor, ph.d., DPU, Aarhus Universitet

14.15-14.25
Intensive læringsforløb med udgangspunkt i cykeltræning. Daniel Wilson, Videnskabelig assistent, DPU, Aarhus Universitet

14.25-15.00
Kaffe/tepause

15.00-15.30
Praksis: hvad er indholdet i et turboforløb? Hvordan ser hverdagen ud? Konkrete eksempler fra Drengeakademiet. Lisbet Nørgaard, Uddannelseschef

15.30-16. 00
Satspuljeprojekterne ”Strategier for læring” og ”Dit liv, din læring”. Kamilla Trille Gumede, Chefkonsulent, Institut for Økonomi, AU

16.00-16.25
Spørgsmål, svar og debat

16.25-16.30
Afrunding

Pris og tilmelding

• Deltagerpris: 275,00 kr.
  • Nedsat pris for studerende: 75 kr.

Tilmelding til deltagelse i København her

Konferencen videotransmitteres til Aarhus til følgende adresse – Lokale 2113-342 Niels Juels Gade 84, 8200 Aarhus

Pris 50 Kr.

Tilmelding til videotransmission i Aarhus