Mennesker i konkurrence

Konkurrencestaten: tre forelæsninger om et tideskifte Vi lever i en historisk periode. Efterkrigstidens velfærdsstat er under afvikling, og globaliseringens konkurrencestat er under opbygning. Tideskiftet kan ses i nutidens menneskesyn såvel som i de opgaver, grundskole og ungdomsskole er pålagt. De kan også ses i, hvordan staten pålægges nye opgaver, moderniseres og effektiviseres, ligesom i hvilke relationer der efterhånden etableres mellem myndighed og borger. Ove K. Pedersen gennemgår det historiske skifte i tre forelæsninger baseret på hans nye bog Konkurrencestaten.

Mandag 21. marts 2011,  kl. 15:00 - 17:00

Lokale A220 Festsalen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2450 København NV

Anden forelæsning i forelæsningsrække ved adjungeret gæsteprofessor Ove Kaj Pedersen.

Den 21.3. kl. 15:00-17:00 i lokale A220 Festsalen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2450 København NV

Forelæsningen er gratis, men tilmelding er nødvendig

Tilmelding

Konkurrencestaten hviler på et andet menneskesyn end velfærdsstaten. Af samme grund kommer skolen og pædagogikken i centrum for politisk opmærksomhed. Der opstår konflikt mellem velfærdsstatens forestilling om den essentielle person og konkurrencestatens om den opportunistiske person. Ove K. Pedersen sætter uddannelsespolitikken og den pædagogiske diskussion i sammenhæng med konkurrencestatens opståen og viser, hvordan samfundets trosbekendelse er ved at skifte, og et nyt syn på individ og fællesskab, lighed og demokrati er under etablering.