GENERATIV AI GAIs rolle i DPUs fremtidige undervisnings- og eksamenspraksis

Workshop om GAIs rolle i DPUs undervisnings- og eksamenspraksis.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Tirsdag 28. maj 2024,  kl. 13:00 - 17:00

Siden lanceringen af ChatGPT i november 2022 har store sprogmodeller (LLM'er) fanget offentlighedens opmærksomhed og skabt både begejstring og bekymringer, ikke mindst inden for uddannelsesområdet. Nogle er bekymrede for, at ChatGPT vil bidrage til en generel hastighedsøgning, føre til overfladisk læring, udfordre akademisk integritet og underminere vores evne til at tænke omhyggeligt og kritisk. Andre argumenterer for, at hvis det bruges med omhu, åbner ChatGPT for nye muligheder for at være kreativ og personliggøre læring og vejledning samt forbedre engagementet gennem et mere interaktivt læringsmiljø. Formålet med denne workshop er i fællesskab at nærme os og udforske GAI med kritisk nysgerrighed. 

Program:

Kl.13-13.30 GAI og universitetsverdenen

  • Velkommen og rammesætning af eftermiddagen
  • Ida Schrøder: GAI som metamorfose: Hvad gør GAI ved universitetet.

 Kl. 13.30-15.00

       Første tematik: Hvad gør GAI ved det pædagogiske forhold mellem underviser/vejleder og studerende?

       To korte indlæg:

  • Cathrine Hasse: ”Et forskningsbaseret metaperspektiv på GAI og ulighed:
  • Helle Merete Nordentoft: ”Kan GAI erstatte underviserens feedback
  • Dialog med udgangspunkt i de to oplæg.

 Kl. 15.00 - 15.10 Pause

Kl. 15.10 – 16.15

       Anden tematik: Hvad gør GAI ved eksamenssituation?

  • Kort indlæg af Ida Schrøder og Jette Kofoed: Bekymring for snyd? Redelighed, forskningsintegritet og eksamenssituationer, når GAI er en medspiller.
  • Dialog med udgangspunkt i oplægget: Hvorvidt og hvordan kan principperne i Den danske kodeks for integritet i forskning hjælpe med afklaring, når GAI udfordrer os i eksamenssammenhænge

Kl. 16.15-17.00 Refleksion og dialog  med Niels Lehmann og Pia Bramming

  • Hvilke undersøgelses- for forskningsspørgsmål er jeg blevet nysgerrige på?
  • Hvilke skitser til udviklingsprojekter forankret i min/vores egen undervisnings- og eksamenspraksis har jeg fået øje på?
  • Hvilke spørgsmål står jeg tilbage med om organisatoriske og ledelsesmæssige forhold i relation til GAIs indtog på AU

Oven på vores rumrejse serveres der kolde drikke og popcorn, så vi kan lande på benene igen.