An investigation of adult learning using biographical interviews

Lunch talk with Dr. Hazel Wright fra Anglia Ruskin University, Cambridge and Chelmsford, UK.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Torsdag 27. marts 2014,  kl. 12:00 - 12:30

Sted

Inspiratoriet, lokale 250 C – bygning 2113, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Aarhus

Through a study of women training to work in childcare, Dr Wright demonstrates the benefits of the biographical method. Her work shows how this approach can enable both a detailed contextualised understanding of individual lives and theoretical development with a level of generalizability when analysis is carried out across multiple life stories. By linking her own findings to existing frameworks (in particular Lewis Coser’s notion of the ‘greedy institution’ and Amartya Sen’s ‘capability approach’) and data (the English Labour Force Survey) this biographical study contributes to a greater understanding of gendered issues operating at societal level.

Alle er velkomne – indtag din frokost imens.

Evt. henvendelse: Marianne Høyen, mahoe@dpu.dk

Om biografisk forskning - indenfor Pædagogisk Sociologi er brugen af biografiske interview et område i vækst. Perspektivet på biografien kan antage forskellige former, men med et sociologisk udgangspunkt samler interessen sig omkring relationen menneske-samfund.

Vores studerende har brugt biografiske interview på en række forskellige måder: ufaglærte kvinders orientering i forhold til arbejdsmarkedet; professionsbachelorers valg af videregående kandidatuddannelse; mænd og kvinders kropsopfattelser, etniske minoriteter og identitetsdannelse - og senest ifm projekt om pædagoger og forståelse af natur.

I den forbindelse er Dr. Hazel Wright fra Anglia Ruskin University, Cambridge and Chelmsford, UK på besøg på AU. Senere den 27.3 – kl. 16.00 (se særlig annoncering) - vil der være en forelæsning for studerende og andre interesserede, som går mere ind i metoden bag hendes brug af biografisk forskning.