Aktuel Vejledningsforskning 2021: Inspiration – Indsigt

Forskningsenheden i Vejledning ved DPU, Aarhus Universitet inviterer sammen med Nationalt netværk for forskning i vejledning til vores årlige arrangementet ”Aktuel vejledningsforskning – Inspiration og Indsigt”.

Fredag 19. november 2021,  kl. 09:30 - 15:00

DPU, Aarhus Universitet, festsalen (A220), Tuborgvej 164, 2400 København NV

Se eller gense alle oplæg fra vejledningskonferencen 2021 her

Arbejder du med vejledning, så giver konferencen dig indsigt i og inspiration til, hvordan du kan forstå og håndtere balancer og dilemmaer i din praksis med afsæt de nyeste og hotteste perspektiver inden for forskning i vejledning.

Keynote

Lektor Gitte Wichmann-HansenBalancer og dilemmaer i vejledning

I sin keynote udfolder Gitte Wichmann-Hansen, hvordan vejledning kan forstås som en dilemmapræget praksis. Hun diskuterer, hvilke handlemuligheder vejledere har for at balancere de mange og forskelligartede hensyn, som må tages mellem fx selvstændighed og styring, mellem produkt og proces, og mellem nærhed og distance. Oplægget tager afsæt i Gitte Wichmann-Hansens forskning og eksempelmateriale om vejledning i videregående uddannelse.

(Programmet er foreløbigt. Der kan forekomme ændringer.)

9:30–10:00: Morgenkaffe og mingling

10:00–10:10: Velkommen v/ Helle Merete Nordentoft, Rie Thomsen og Kristina Mariager-Anderson

10:10–11.00: Indsigt i igangværende ph.d.-forskning

• Bo Klindt Poulsen og Laura Cordes Felby giver hver en 20 minutters status på deres ph.d.-projekter:
    • Bo Klindt Poulsens projekt sætter fokus på, hvordan vejledningsfunktionen i udskolingen udvikles i disse år og hvilken betydning det har for vejledernes professionelle kompetenceudvikling.
    • Laura Cordes Felby ser på, hvordan karrierelæring bliver konstrueret som didaktisk praksis i gymnasiet.

11.00–11.05: Stræk og bøj-pause

11.05–12:15: Nyhedsspots

• Forskere fra Nationalt Netværk for Forskning i Vejledning løfter sløret for, hvad der er ”hot” i den aktuelle vejledningsforskning. Alle talere vil sidst på dagen være til rådighed for spørgsmål og diskussion af deres forskellige oplæg.

12:15-13.00: Sandwich og netværk

13.00–14.00: Gitte Wichmann-Hansen holder sin keynote om balancer og dilemmaer i vejledningen

14.00–15.00: Kaffe, sødt og rundbordssamtaler med forskerne

Pris og tilmelding

• Studerende på Master i Professionel Vejledning deltager gratis
  • Deltagerpris for studerende på andre studieretninger (begrænset antal pladser): 350 kr.
  • Deltagerpris for alle andre: 1200 kr.

Deltagerprisen inkluderer et eksemplar af bogen “God vejledning af specialer, bacheloropgaver og projekter” af Gitte Wichmann-Hansen, Lotte Rienicker og Peter Stray Jørgensen.

For tilmelding brug enten Chrome, Firefox eller Mozilla som browser i registreringssystemet, da der kan være problemer ved brug af eksempelvis Explorer.

Tilmeld dig konferencen Aktuel Vejledningsforskning 2021