Ida Ebdrup

Postdoc i Afdeling for Pædagogisk antropologi og Pædagogisk psykologi. Per 15/1/24. Campus Emdrup

Jeg er uddannet cand.mag. i Pædagogik & Uddannelsesstudier og Socialvidenskab fra Roskilde Universitet, og jeg har siden skrevet en ph.d. på institut for Læring, arbejdsliv og social innovation – også på Roskilde Universitet.

Jeg har igennem uddannelse og i tidligere ansættelser haft fokus på vores uddannelsessystem og har i forskningskontekster især arbejdet med de (lange) videregående uddannelser / professionsuddannelser, social klasse og køn.

Fagligt er jeg interesseret i at skabe indsigter, der kan bidrage til positiv forandring for mennesker – bl.a. ved at give dem en stemme og skabe blik for deres navigationer. Jeg har interesse for menneskelig praksis, og særligt hvilke betingelser vores uddannelsesinstitutioner skaber for mennesket.

I min ph.d.-afhandling undersøgte jeg velfærdsprofessionsbachelorers overgange og møde med universitetskulturer på kandidatuddannelser, samt deres kampe for at skabe tilhør og positionere sig som legitime universitetsstuderende på kandidatuddannelser. Undersøgelsen var et forløbsstudie, hvor jeg hen over et år har fulgt en gruppe professionsbachelorers start på kandidatuddannelser på RUC og DPU. I afhandlingen undersøges det, hvordan professionsbachelorers uddannelsesveje spiller sammen med social baggrund, familierelationer, tidligere uddannelseserfaringer og uddannelsesvalg. Afhandlingen er et analytisk og teoretisk indspark til diskussionen om, hvordan forskellige videregående uddannelser værdisættes samfundsmæssigt, og hvilke betydninger dette får en gruppe professionsbachelorers uddannelsesvalg og deres videre muligheder inden for og uden for uddannelsessystemet.

I min aktuelle ansættelse skal jeg som et led i projektet Paradoxes of Learning to Be Well: Re-examining the Curriculization of Wellbeing producere empiri på udvalgte skoler og undersøge, hvordan trivselspolitikker og formaliseringen af trivsel (bl.a. trivselsmålingerne) påvirker skolemiljøet, lærernes praksis og elevernes erfaringer og subjektivitetsarbejde blandt elever i aldersgruppen 14-16 år.