Eva Lindhardt

Ph.d.-studerende i Afdeling for Fagdidaktik, Generel pædagogik og Pædagogisk filosofi. Per 1/3/24. Campus Emdrup

Jeg er uddannet cand.mag. i Religion og Dansk fra Aarhus Universitet og kommer fra en stilling som lektor på Institut for Læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole. Her har jeg de sidste 20 år undervist kommende lærere i medborgerskab, religion, etik, menneskerettigheder og sprogudviklende undervisning. I et par år var jeg desuden ansat som uddannelseskonsulent på Institut for Menneskerettigheder og udviklede kurser for lektorer på velfærdsuddannelserne og for civilsamfundsorganisationer.

Jeg har deltaget i flere internationale projekter om undervisning i medborgerskab og er pt. projektleder for ERASMUS+ projektet ConCitizen, hvor Københavns Professionshøjskole sammen med partnere fra Nordirland, Cypern, Libanon og Norge undersøger, hvordan undervisning i kontroversielle emner og konkurrerende narrativer kan bidrage til sameksistens i uenighedsfællesskaber.

Mit ph.d.-projekt lægger sig i forlængelse af dette interessefelt, men retter sig mod grundskolens praksis fremfor læreruddannelsens. Projektet vil undersøge Undervisning i kontroversielle emner med fokus på kontrovers, kommunikation og kontekst. Metodisk er der tale om Design-Based Research med inddragelse af mixed methods.

Gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt kulturfagslærere i udskolingen undersøges forståelser af kontroversielle emner, samt didaktiske tilgange til – eller barriere for – undervisning i disse. Et klasserumsstudie vil belyse kendetegn ved udskolingselevers samtaler om kontroversielle emner og udforske kontekstens betydning for forståelser af det kontroversielle.

Internationalt er kontroversielle emner et voksende forskningsfelt og på policy-niveau har undervisning i kontroversielle emner de seneste år ligeledes fået stor opmærksomhed med udgivelser fra Europarådet og Nordisk Råd. I dansk kontekst er der dog endnu kun få studier og en spirende politisk opmærksomhed, som fx kommer til udtryk ved, at Børne- og Undervisningsministeriet netop har igangsat undersøgelse af læreres håndtering af kontroversielle emner og nedsat en referencegruppe på området. Jeg håber, at mit projekt vil bidrage med ny viden, der kan kvalificere feltet i både skole- og læreruddannelsesregi.