Retten og pligten til deltagelse i skolens fællesskaber

Konference om hvordan lærere og ressourcepersoner i deres arbejde og samarbejde skaber mulighed for elevers deltagelsesformer.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

Onsdag 15. november 2017,  kl. 09:30 - 16:00

Sted

DPU, Aarhus Universitet. Festsalen (A220), Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV.

Den danske folkeskole har til opgave at skabe regler og rammer for skolens fællesskaber, så alle elever har mulighed for at deltage og lære. Eleverne må på deres side forpligte sig på disse fællesskaber.

Den inkluderende skoler stiller således krav til lærerne om at forstå og etablere fællesskaber på en måde, så alle elever både har mulighed for at deltage og magter at forpligte sig på skolens fællesskaber, så de lærer gennem deres deltagelse.

Formålet med konferencen er at formidle viden fra forskningsprojektet AppIn om, hvordan lærere i deres arbejde og samarbejde med ressourcepersoner forstår og etablerer fællesskaber i henholdsvis indskoling og udskoling.

Forskellige forskere vil i deres oplæg give eksempler på, hvordan lærere og ressourcepersoner håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser som et vilkår i deres daglige arbejde med at etablere inkluderende læringsmiljøer.

Konferencen vil være en blanding af faglige oplæg, kritiske spørgsmål, workshops og fælles refleksioner og henvender sig til alle, der beskæftiger sig med eller interesserer sig for den inkluderende skole i såvel forskning som praksis.

Program

9.30-10.00:
Registrering og kaffe/the

10.00-10.15:
Velkommen og kort introduktion til forskningsprojektet AppIn v/ lektor Janne Hedegaard Hansen

10.15 -11.00:
Hvor går grænsen for inklusion? Lærere og ressourcepersoners håndtering af inklusions- og eksklusionsprocesser i den inkluderende skole v/lektor Mette Molbæk og ph.d.-studerende og videnskabelig assistent Charlotte Riis Jensen

11.00-11.20:
Mønstre og tendenser i konstituering af skolens fællesskaber v/lektor Maria Christina Secher Schmidt

11.20-11.30:
Kort pause

11.30-11.45:
”Hvem har egentlig hoved eller hale i det her forløb?” Dilemmaer og muligheder i det tværprofessionelle samarbejde om skolens fællesskaber v/lektor Anne Morin

11.45-12.00:
Ekskluderende inklusion: Flerfagligt samarbejde om fællesskab og undervisning v/lektor Lotte Hedegaard-Sørensen

12.00-12.45:
Paneldebat på baggrund af formiddagens oplæg. Panel: lektor Jørn Bjerre (AU), Professor Ole Steen Kristensen (AU), lektor Åsa Bartholdsson (Stockholm Universitet), lektor Anne Nevøy (Stavanger Universitet), børne- og unge psykiater Søren Hertz

12.45-13.30:
Frokost

13.30-14.30:
Workshops:

  1. Elevers perspektiv på læreres arbejde og samarbejde / v. lektor Maria Christina Secher Schmidt
  2. Læreres perspektiv på deres arbejde og samarbejde / v. lektor Mette Molbæk
  3. Ressourcepersoners perspektiv på deres arbejde og samarbejde / v. ph.d.-studerende og videnskabelig assistent Charlotte Riis Jensen
  4. Organisatoriske perspektiver på lærere og ressourcepersoners arbejde og samarbejde / v. Lektor Janne Hedegaard Hansen

14.30-14.45:
Kaffepause

14.45-15.30:
Tilbagemelding fra workshops

15.30:
Afslutning

Pris og tilmelding

Deltagelse: 500 kr. inkl. moms

Tilmeld dig her