Rammer om det gode måltid i daginstitutionen

Fødevarestyrelsen og DPU, Aarhus Universitet byder velkommen til konference om børn, mad og måltider i daginstitutioner. På konferencen offentliggør Fødevarestyrelsen nye officielle anbefalinger til rammer om det gode måltid i daginstitutioner.

Tirsdag 28. august 2018,  kl. 12:30 - 16:00

Festsalen (A220), DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Gode måltider er meget mere end sund mad. Måltidet er en hverdagsaktivitet, der udgør et pædagogisk læringsrum, som åbner op for, at børn kan trives, lære, udvikle sig og dannes. Gennem måltidet udvikler børn deres spisevaner, praktiske- og sociale kompetencer samt kritiske bevidsthed.

DPU, Aarhus Universitet har gennemført et aktionsforskningsprojekt for Fødevarestyrelsen om børn, mad og måltider. I tillæg til projektet har Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet målt børns spiseadfærd, når de involveres i at lave frokostmåltidet. På konferencen offentliggør Fødevarestyrelsen nye officielle anbefalinger til rammer om det gode måltid i daginstitutioner på baggrund af DPU’s forskning.

Læs mere om projektet Børn, mad og måltider

Velkomst

ved Fødevarestyrelsen og DPU, Aarhus Universitet

Lancering af nye officielle anbefalinger til rammer om det gode måltid i daginstitutioner

ved Fødevarestyrelsen

Aktionsforskning som undersøgelsesmetode

ved professor emeritus Stig Broström, DPU, Aarhus Universitet

At overskride faggrænser i forbindelse med mad og måltider i daginstitutioner

ved lektor Ole Henrik Hansen, DPU, Aarhus Universitet, og en deltager fra forskningsprojektet

Markedsplads med stande, inspiration fra praksis og forfriskninger

Børns deltagelsesmuligheder og eksperimentering med mad og måltider

ved ph.d.-studerende Sarah Damgaard Warrer, DPU, Aarhus Universitet, og en deltager fra forskningsprojektet

Spiseadfærd i daginstitutioner

ved ph.d. og postdoc Barbara Vad Andersen, Institut for Fødevarer, Aarhus Universitet

Smagspædagogik som tværfaglig platform i daginstitutioner

ved ph.d. og docent Jonatan Leer, Professionshøjskolen Absalon, og deltager fra forskningsprojektet

Tak for i dag

ved Fødevarestyrelsen og DPU, Aarhus Universitet

Tilmelding

Det er gratis at deltage, men tilmelding kræves. Tilmeldingsfrist: 20. august 2018.

Tilmeld dig her

Journalister kan tilmelde sig helt frem til konferencens start ved at sende en mail til specialkonsulent Tine Mark Jensen.

Kan du ikke deltage, men er interesseret i Fødevarestyrelsens materiale til daginstitutioner, kan du skrive til: malbe@fvst.dk