PISA-dag

Konference i anledning af udgivelsen af bogen PISA-matematik, arrangeret af DPU i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforenings forlag, Forlaget Matematik.

Mandag 8. maj 2017,  kl. 10:00 - 16:00

Festsalen, lokale A220, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

PISA-resultater fylder meget både i skoleverdenen, i hjemmene og i medierne. Vi går i bogen bag om PISA-2015 undersøgelserne og diskuterer og debatterer konkrete problemstillinger i forhold til PISA.

Hensigten er at give et indblik i, hvordan testene udfærdiges samt målingernes pålidelighed for derigennem at diskutere, hvordan man anvender PISA resultaterne.

Forhåbentlig giver bogen og mødet den 8. maj 2017 stof til fortsat debat af PISA undersøgelserne og deres fremtidige relevans.

Tilmelding foregår efter "først til mølle princippet" på www.dkmat.dk.
Pris for deltagelse inklusiv frokost, kaffe, te og vand samt vinreception er 595,- kr. ekskl. moms. Sidste tilmeldingsfrist er onsdag den 3. maj.

I forbindelse med tilmeldingen kan du bestille bogen PISA - matematik til en særlig konferencepris.
Normalpris for bogen er 250,- kr. + moms. Ved forudbestilling kun 160,- kr. + moms.
Bogen kan købes på dagen med 20 % rabat i forhold til normalpris.

Program for konferencen

09.30 - 10.00
Kaffe/te, udlevering af navneskilte og forudbestilte eksemplarer af PISA-matematik

10.00 - 10.10
Velkomst
Afdelingsleder og lektor Lena Lindenskov, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup

10.10 - 10.15
Hvorfor en bog om PISA?
Direktør Gert B. Nielsen, Forlaget MATEMATIK, Danmarks Matematiklærerforening

10.15 - 10.45
PISA og TIMSS i bestræbelser på at understøtte matematik for alle
Lektor Lena Lindenskov, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup

10.50 - 11.20
Hvordan matcher de danske mål for naturfagene med de ny-konstruerede computerbaserede opgaver i PISA 2015?
Lektor Helene Sørensen, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup

11.25 - 11.55
Negativ social arv, funktionelle analfabeter og sære opgaver
Lektor Inge Henningsen, Københavns Universitet

12.00 - 12.45
Frokost (Sandwich og vand)

12.45 - 13.15
Målingsproblemer med PISA’s instrumenter
Professor Peter Allerup, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup

13.20 - 13.50
Politiske aspekter af anvendelsen af PISA’s resultater
Jakob Sølvhøj, Enhedslisten

13.55 - 14.25
PISA som værdikamp
PISA blev starten på en værdikamp om faglighed i skolen, som på godt og ondt har raset siden. Kampen kulminerede med det dramatiske forløb om skolereformen fra 2013.
Den kamp er blevet ført i medierne og af skiftende undervisningsministre. Med det afsæt vil jeg forsøge at besvare, hvordan pressen ser på PISA og hvilken indflydelse pressen har på den politiske debat.
Uddannelsesredaktør Jacob Fuglsang, Politiken

14.35 - 14.50
Kvalitetssikring af PISA og metodisk grundlag
Cand. scient. i matematisk statistik, Peter Linde, DST Survey Danmarks Statistik

14.50 - 15.15
Brug af PISA – nu og fremover?
Analyse- og Forskningschef, Hans Hummelgaard, KORA

15.15 - 16.00
Opsamling/debat og afslutning med vinreception