Organisation, ledelse og styring i uddannelsessektoren

Afskedsseminar for Lejf Moos: Uddannelsessektoren er under opbrud. Uddannelse bliver i stigende grad politiseret, markedsgjort og underlagt styringslogikker og styringsrationaler, som konkurrerer med de pædagogiske. Den udvikling underkastes et kritisk blik, når DPU inviterer til afskedsseminar for lektor Lejf Moos.

Fredag 22. september 2017,  kl. 12:00 - 16:00

Festsalen (A220), DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Lejf Moos har som forsker ved DPU, Aarhus Universitet været en markant, og kritisk røst i feltet omkring organisering, ledelse og styring af uddannelsessektoren. Skolereformen og indførelsen af læringsmålsstyring er eksempler på den kamp som i disse år udspiller sig i uddannelsessektoren – og på de spillere som er en del af denne kamp

Lejf Moos har ikke mindst bidraget med et skarpt blik for den internationale udvikling, og hvordan transnationale organisationer, som eksempelvis OECD, spiller en stadigt større rolle i national uddannelsespolitik. Kritiske stemmer hævder, at OECD laver ikke alene måleredskaberne, de definerer også de kompetencer og kompetencemål, der skal måles på i skolen. En af de nyeste tendenser er, hvordan konsulentfirmaer, som det amerikansk baserede Pearson med mere end 40.000 ansatte kloden over, i dag arbejder sammen med nationale og transnationale spillere om at udvikle standardiserede uddannelsespakker, der kan undervises efter.

Nu går Lejf Moos på pension, og i den anledning vil en række af nuværende og tidligere kolleger give deres bud på status, udfordringer og centrale temaer inden for hans forskningsfelt: Organisation, ledelse og styring af uddannelsessektoren.

12.00:
Velkomst ved Anne Larson

12.10:
Ensretning - Oplæg ved Kasper Kofod, Ekstern lektor ved DPU, AU

12.40:
Innovative projekter - mellem organisationsudvikling og pædagogikudvikling - Oplæg ved Karen Borgnakke, Professor ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, Københavns Universitet

13.10:
Idéer og meningsskabelse i universitetssektoren
-  Oplæg ved Lise Degn, Adjunkt ved DPU, AU

13.30:

13.40:
En rejse i (trans-)national policy i kampen for profession og dannelse: Mellem school effectiveness og langhåret teori - Oplæg ved John Benedicto Krejsler, Professor MSO ved DPU, AU