Motivational Interviewing – The Volitional Pragmatics of Conversation

Forelæsningsarrangement med David Prescott, LICSW, og E Summerson Carr, University of Chicago.

Onsdag 14. marts 2018,  kl. 13:00 - 17:00

Lokale D169, DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

‘Den motiverende samtale’ (Motivational Interviewing, MI) er i dag måske verdens mest udbredte metode, som eksplicit sigter mod at udvikle motivation. Så den er et oplagt studieobjekt for forskningsprogrammet ReforM, der netop udforsker hvordan motivation tænkes og håndteres i videnskab og praksis. Vi har inviteret to interessante amerikanere, som har skrevet om fænomenet og kan hjælpe os med at forstå det. David Prescott er klinisk rådgiver og bruger MI primært med ’sex offenders’, som netop ofte i udgangspunktet ikke er motiveret for ‘forandring’. Han er den refleksive stemme ‘indefra’, der kender metodens begrundelser, krinkelkroge og udfordringer, og her lægger dem ud til debat. E. Summerson Carr er lingvistisk antropolog og har analyseret MI som en ‘poetics of practice’ der udfordrer den gængse forestilling om, at rådgivning skal afdække en indre autentisk problematik. Med de to åbne foredrag lægges op til diskussion om et vigtigt aktuelt kulturtræk, i krydsfeltet mellem praksis og humanvidenskab på tværs af discipliner.

13:00-14:30:
David Prescott, LICSW, Maine, USA: Motivational Interviewing: The underlying spirit, key concepts and examples from practice with sexual offenders

14:30-15:00:
Break

15:00-16:30:
E Summerson Carr, University of Chicago, USA: "Is motivation inside or outside? The answer is yes": The play of paradox in motivational interviewing

16:30-17:00:
Wrap up

Deltagelse er gratis, men tilmeding er nødvendig senest d. 12.3.2018.

Tilmelding her