Asterisk Live i København: Har fritid en fremtid?

Børns fritidsliv og skoleliv er ikke længere to skarpt adskilte størrelser. Hvilke konsekvenser får det for institutionerne, professionerne og børnene? Det spørgsmål har magasinet Asterisk inviteret tre eksperter til at drøfte live på scenen.

Mandag 5. december 2016,  kl. 15:30 - 17:30

Festsalen (lokale A220) på DPU, Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV

Asterisk Live inviterer til debat om fritid mandag den 5. december kl. 15.30 – 17.30 i København. Kom og deltag i diskussionen.

Tilmelding (København) (125 kr. inkl. moms)

Tilmelding for studerende (København) (50 kr. inkl. moms)

Velkomst ved institutleder Claus Holm, DPU, Aarhus Universitet.

Fri tid er ikke spildtid
Lektor Ida Wentzel Winther, DPU, Aarhus Universitet, er i sin forskning optaget af hverdagslivet  (rutiner, banaliteter, langsommelighed og mellemrum). Hun står bl.a. bag filmen ”Vi får en lufter – skolereformen set i børnehøjde”. Den tager udgangspunkt i et projekt, der undersøger, hvordan elever i 4.-8. årgang oplever og mærker skolereformen. Ida Wentzel fortæller blandt andet om, hvorfor børn har brug for pauser, der ikke er voksenstyrede, og hvorfor børns fri tid ikke er det samme som spildtid.

Fritidens nye status
Lektor Jens Erik Kristensen, DPU, Aarhus Universitet, beskriver opløsningen af skellet mellem fritid, skole og arbejde i et idéhistorisk perspektiv. Hvorfor er fritiden blevet en arena, hvor vi arbejder målrettet med aktiviteter eller projekter? Har fritiden ændret status, så den er blevet lige så produktiv og krævende som arbejdstiden? Det er nogle af de spørgsmål, Jens Erik Kristensen kommer ind på i sit oplæg.

Fritidspædagogikkens særlige styrker
Udviklingskonsulent Jesper Larsen fra Ungdomsringen har skrevet bogen ’Fritid – den nye elev i klassen/Strategisk pædagogisk ledelse’. Han beskriver skolereformen som den mest dramatiske ændring i fritids- og ungdomspædagogikken de sidste 50 år. Når væsentlige dele af det, der tidligere lå i de fritids- og ungdomspædagogiske institutioner flyttes over i skolen, giver det nogle markante udfordringer, men også en række nye muligheder. Jesper Larsen fortæller, hvorfor det er vigtigt at tænke på fritiden som mere end en forlængelse af skoledagen og om fritids- og ungdomspædagogikkens særlige styrker.

Spørgsmål fra salen

Tid og Sted:
København: Mandag den 5. december kl. 15:30 - 17:30

Tilmelding (København) (125 kr. inkl. moms)

Tilmelding for studerende (København) (50 kr. inkl. moms)

Læs det nye Asterisk om fritid.